keskiviikko 2. marraskuuta 2016

Maanantain agitreenit; ratatreeni

Pyryllä oli silmä vähän punainen, joten en ottanut sitä mukaan treeneihin, ettei se siellä kivituhkassa ärsyynny enemmän. Otin siis Haltin ja russeli Udon lainaan treeneihin. Vähän olisi suunnitelmissa että lähettäisiin Udon kanssa kisaamaankin jossain vaiheessa (3-luokassa), ehkä jo marraskuussa.

Olipa juostava rata, tää olis ollut ihan täydellinen Pyrylle, mutta mä olisin ollut kolmen koiran jälkeen ihan kuollut. Lonkka meinasi jo Haltin treenin jälkeen sanoa itsensä irti, mutta sain vielä itsestäni irti Udon kanssa juoksemiseen. Pitihän mun ottaa videollekin, mutta arvaa vaan muistinko.

Haltilla oli aikas paljon virtaa ja meni aika kovaa. Kuitenkin pystyi odottamaan lähdössä hyvin vaikka hölkkäsin vastaaottamaan sen. Keppien lähetys ei meinannut onnistua keinun oikealta puolelta. Parhaiten se onnistui, kun itse sain rauhoitettua itseni enkä taas rynninyt. Onnistui myös jos tein takaaleikkauksen keinulla, ja lähetin kepeille ns. keinun takaa. Pitää vaan ahkerasti harjoitella näitä avokulmia (kokeilin kotona Pyryn kanssa, ja se pirulainen osaa kauempaakin irrota avokulmaan kepeille ihan tosta vaan). 6-esteen tein pyörityksellä, mutta joku siinä tuntui kököltä. 8-esteelle lähetin kauempaa takaakiertoon, leieröin 13-esteen (no Haltilla oli aika laajat kaarteet taas), ja 11-esteellä toimi vastakäännös parhaiten, kunhan vain maltoin odottaa että se tulee eka haltuun, ennen kuin lähetän putkeen (muuten meni puomille tai jos mun käsi vähänkin heilahti toiseen suuntaan, niin keinulle). 

15-putkelta 16-esteelle oli vähän haasteellinen, koska vaikka tein putkijarrun, mutta taas Haltin tullessa putkesta, mä olin myöhässä ja Haltin vilkaistessa mua, mun liike jatkui eteenpäin, niin muutaman kerran Halti löytyi keinulta. Saatiin onnistumaankin, mutta lähinnä kun kutsuin putkelta Haltia. 16-esteen valssi oli mun mielestä tosi hyvä  ja leieröin taas sen 13-esteen loppusuoralla. Onnistuu tosi hyvin. Halti oli tosi pätevä, mutta treenit tuntui olevan turhan pitkät (tehtiin yhdessä osassa), ja pitäisi kyllä pilkkoa treeniä osiiin).

Udon kanssa samat ohjaukset, kepeille oli jotenkin helpompi lähettää, ja huomasi että etenkin 6-esteen pyörityksessä se tulee paljon kovempaa kuin porokoira että meinas tulla kiire. Sain myös lähetettyä hyvin 8-esteen takaakiertoon, jotta sain tehtyä leieröinnin, mutta tästä syystä Udo hyppäsi renkaan välistä. Se on tehnyt aina välillä sitä renkaan sivusta hyppäämistä, joten harjoiteltiin renkaan tarjoamista pikkasen siinä välissä.

Vastakäännös oli hyvä, mutta piti vaan malttaa tehdä se lähempänä. 15-putkella toimi ihan vaan Udon kutsuminen, koska se ehti kääntyä hyvin ennen keinua oikealle esteelle. Valssi 16-kohdassa oli myös hyvä ja leieröinti lopussa. Rengas oli vaan vähän epävarma. Udolle on ehkä mun kehuminen ja kiljuminen kesken rataakin vähän hämäävää kun Udon omistaja ei yleensä kehu kesken rataa eikä kovin innokkaasti, ja mä oon tottunut innostamaan ja kehumaan myös esteillä, kun menee oikein. Huomaa että usein Udo katsahtaa usein kummastuneena minuun kun vaikka kepeillä kehun sitä... vaikea siitä on oppia poiskin kun porokoirien kanssa sitä tarvii aika ajoin.

 Katsotaan mennäänkö koko porukan kanssa vähän epistelemään ensi maanantaina kilpailevan seuran hallille.






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti