Näytetään tekstit, joissa on tunniste Alkeistoko. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Alkeistoko. Näytä kaikki tekstit

sunnuntai 7. kesäkuuta 2015

Haltin viimeinen alkeistoko keskiviikkona

HALTIN ALKEISTOKO

Haikeasti viimeinen ohjattu alkeistokokerta Haltin kanssa keskiviikkona. Oli se kivaa niin kauan kuin sitä kesti. Yleensäkin tuollainen ohjattu toko olisi tosi kiva säännöllisesti, ja Haltille se selkeästi sopii, kun kokoajan tehdään jotain. Pyryltä taas tuollainen tunnin mittainen suorittaminen olisi tuon ikäisenä vienyt vain kaiken motivaation.

Tehtiin tällä kertaa taas toisten ohi pujottelua, liikkeestä istumista, liikkeestä seisomista, liikkeestä maahanmenoa, paikalla istumista häiriössä (kiersin ympäri) ja vielä sellainen lopullinen rata, missä oli merkkien ohi pujottelua, estehyppy, paikalla istuminen kun kiersin ympäri sekä noutokapulan heitto n. 15 metrin päähän alueelle jossa oli leluja, ja heiton jälkeen piti mennä koiran kanssa noutamaan mikä tahansa esine alueelta.

Noh, mä kun ponnistin heittämään noutokapulaa, niin Halti jotenkin olikin pompannut mun eteen, ja mä huitaisin noutokapulalla Haltia kuonoon! Kyllä kiljahti kovaa ja väisti sen jälkeen mun kättä ja noutokapulaa. Tehtiin uudelleen siten, että kouluttaja piti Haltia hihnasta, ja mä keskityin heittämään, ja mentiin Haltin kanssa noutamaan pehmolelu jolla leikittiin. Kyllä se Halti 5 minsan jälkeen unohti kokoasian, eikä välittänyt vaikka heiluttelin kättäkin siinä. Pitää kokeilla tässä muutaman päivän päästä taas noutokapulan heittoa, että reagoiko Halti siihen mitenkään. Onneksi Halti on vähän kovempi tapaus, eikä yleensä ainakaan muistele noita juttuja.

Lopuksi saatiin kurssin päätteeksi lahjaksi lelut ja koirien namipussit, vähänkö siistiä!
Ja oli tosi kiva kurssi ja hyvä kouluttaja. Oli kyllä kannattavaa mennä Haltin kanssa, vaikka en tiedäkään jatketaanko tokoilua sen kummemmin (ehkä nyt TK1 verran joskus), Haltin ilmiömäisestä kontaktista huolimatta. Se agility nyt meinaa viedä mennessään..











Nekku rakastui näihin pakastekuivattuihin jäniksenmaksanameihin saman tien..


PYRYN KISATOKO

Pyryn kanssa tokoiltiin kisatokoryhmässä hyvin lyhyesti, koska Halti oli ehtinyt vetää treenipussista Pyrynkin palkat. Onneksi taskuun oli jäänyt pieni määrä nakkia.

Pyryn kanssa tein hihnassa, kun en nyt ihan luottanut siihen, ja meillä puolen kilsan päässä naapurissa on juoksut, niin se vaikuttaa Pyryn suhtautumiseen muihin koiriin. Tehtiin seuraamista, suurin osa ok. Juoksemisessa vahvistin lähelle tulemista palkkaamalla juoksussa siitä että Pyry oli kiinni minussa.

Kaukokäskyt oli hienot, hypyssä meinasi ekalla kerralla harhautua, ja tokalla kerralla meni hieman sivuun, mutta että pystyi kyllä hyppäämään takaisin. Liikkeestä maahan oli hyvä, ja harjoiteltiin vielä nopeita maahanmenoja liikkeestä erikseen. Siinä ne treenit olikin, ja Pyry olisi halunnut jatkaa, mutta palkat loppui ja oli sen verran lämmin että Pyry tuskin olisi leikkinyt (enkä olisi voinut päästää sitä leikkimisen ajaksi vapaaksi).

keskiviikko 20. toukokuuta 2015

Haltin alkeistoko

Ollaan kyllä Haltin kanssa edistytty todella paljon, vaikka ei juurikaan olla ehditty treenaamaan kuin varsinaisella treenipäivällä. Ei kyllä tulisi oikeasti tällaista edistystä ilman alkeiskurssia, ja olisihan se kiva muutenkin käydä ohjatuissa tokotreeneissä, varsinkin Haltin kanssa. Pyrylle ei taas sellainen tunnin intensiivinen treeni sovi.

Aloitimme toistemme ohi pujottelemalla, mä panostin olemalla mahdollisimman suorana ja palkka oikeassa kädessä, ja siitä palkatessa otin vasempaan käteen aina palkkaa. Halti vaan menee niin hienosti, ja jaksaa keskittyä todella pitkiä aikoja, ja tähän mennessä olen pääasiassa onnistunut palkkaamaan siten, että Halti ei ole ehtinyt ollenkaan herpaantua, joten hyvästä työstä joka kerta.

Sitten tehtiin seuraavanlainen seuraamisharjoitus. punaisia merkkikartioita oli laitettu ns. neliön muotoon, ja yhdelle neliön sivulle useampia. Ensimmäisellä sivulla normaali seuraaminen, seuraavalla sivulla kartioiden pujottelua juosten ja seuraavan käännöksen jälkeen kolmannella sivulla istuminen ja palkkaus. Seuraavaksi tehtiin sama, paitsi kolmannella sivulla oli maahanmeno ja odottaminen kun kiersin Haltin ympäri. Hienosti teki kaiken keskittyminen ja kontakti ei herpaantunut hetkeksikään. Haltin seuraamiskohta on vielä tosi hyvä, vaikka aluksi kun aloin liikuttaa kättä sivulla, vähän vierasti ja väisti sitä (useampi viikko sitten). Nyt seuraa aika tiiviisti.

kuva on viikonlopun tokovalmennuksesta
Tehtiin estehyppyä, tehtiin ns. kokeenomaisena (yhdellä laudalla kuitenkin), kävin palkkaamassa odottamisesta, ja sitten kutsuin suoraan sivulle, annoin kuitenkin käsiapua edelleen vähän (vähän siihen tyyliin kuin Pernilla Tallberg ohjasi tekemään).

"Uutena" juttuna tehtiin liikkeestä seisomista. Ollaan Haltin kanssa treenattu pelkästään seisomista, ja siitä olen lisännyt liikettä, ja nyt sitten tehtiin siten, että peruutin, ja käskin seisomaan käsimerkillä, liikuin muutaman askeleen taaksepäin, ja palasin palkkaamaan (pitää muistaa että kaivan sen palkan vasta Haltin kohdalla enkä jo takaisin kävellessä).

Vielä tehtiin noutoharjoituksia, ja tämän harjoitus sopi hyvin Haltille. Peruutin noutokapula kädessä, Halti otti sen suuhun, jolloin sanoin "käskyn" ota, irrotin otteeni ja peruutin, jolloin Halti tuli perässä noutokapula suussa. Ei ollut suussa kovin kauaa, mutta kauemmin kuin muilla tavoilla yrittäessä opettaa. Noh, kantoihan se sitten puolenkentän verran noutokapulaa takaisin kentän reunalle, mutta se on eri asia kuin "pitäminen".. Tää on hyvä harjoitus Haltille, ja tätä pitää muistaa treenata, koska tällä Halti hiffasi nopeasti mitä pitää tehdä.

Lopuksi tehtiin vielä luoksetulo, ja aluksi kokeilin palkata lelulla, mutta Haltilla oli taas niin kova ruokapalkan odotus, että tehtiin uudestaan luoksetulo siten, että kouluttaja hetsasi, minä hetsasin namilla, ja palkkasin namilla (vähänkö tuli lujaaaa!), ja sitten sen jälkeen leikittiin pienen haistelun jälkeen lelulla, ja tottakai leikittiin aina kun tuli pidempiä taukoja.

Hyvin keskittyy leikkimiseen, hyvin keskittyy vaikka toinen uros karjuu ja rähisee aika lähelläkin, eikä kyllä häiriinny mistään. Näin se kouluttajakin sanoi, että ei taida mikään häiritä Haltia.

Halti meinaa vaan mennä kierroksille aina tällaisten treenikertojen jälkeen, niin agilitytreenien ja tokotreenien. Se tarvitsee näköjään joka kerta kunnon tuuletuksen aina treenin jälkeen, että kaikki paineet saa purettua. Tänäänkin käytiin vielä pieni lenkki tokotreenien jälkeen, ja kun päästiin kotiin, niin se riehui ja juoksi seuraavan tunnin, kunnes oli saanut tarpeeksi tuuleteltua. Lähdin nimittäin Pyryn kanssa vielä pyörälenkille, niin Halti oli koko sen ajan riehunut ja juossut yksinään rinkiä pihalla (Jani tietty istutteli siinä samalla puita yms). Samoin on ollut agilitytreenien jälkeen, että Halti vetää ihan täysiä sitten kotona pihalla jonkin aikaa jos ei saa kunnon tunnin lenkkiä heti sen jälkeen. Ja jos ei saa tuuleteltua, niin on tosi rasittava sisällä ja on rauhaton.



Jaaa.. meidän ihana rasittava kohta 9 kk pentu tiistaina oli pissannut ihan kunnolla meidän sänkyyn, Janin puolelle. Ollaankin päästy Murren kanssa aika vähällä pentuaikana (mitä nyt ärräpää tuhosi vähän tapettia, ja pentuporttia ja ärräsi kaiken ylimääräisen ajan).  Petauspatjaan asti oli pissa ulottunut ja sai laittaa kaiken pesuun, paitsi patjan. En tiedä oliko edellisen päivän agilitytreenit jättäneet energiaa seuraavalle päivälle, vai oliko niin kova hätä kun oli litkinyt tosi paljon vettä kun oli saanut aika ison puruluun, vai oliko jonkin asteista ahdistusta, kun oli pari pientä oksennustakin lattialla.

Noh, nyt sitten makuuhuonekin on suljettu näiden yksinoloaikana, ja sohvalle laitoin pari tuolia kumoon, ettei pääse tekemään hölmöyksiä. Tänään ei ainakaan mitään tullut, mutta Jani oli käynyt päivällä pissattamassa koirat. Kyllä varmaan vähintään kuukauden tai pidempään saa pitää makkarin huoneen oven kiinni ja sohvan suojattuna, että voi olla varma ettei Halti toista pissausta. Parempi reagoida heti, ettei pääse toistamaan uudestaan väärään paikkaan pissausta.

Käytiin eilen kanssa etsimässä Haltille Loviisan Mustista ja Mirristä valjaita ja uutta pantaa,  mutta eipä löytynyt kokoja. Halti kävi vaa'allakin ja on nyt 16,5 kiloa, sehän kasvaa vielä!!

tiistai 19. toukokuuta 2015

Meidän viime viikko


Pitäis päästä vähän kärryille ja tälle viikolle. Tässä pikainen päivitys meidän viime viikkoon, vähän kiirettä piti ja joka päivälle jotain menoa.

MAANANTAI

Haltin alkeisagility

Alkeisagilityssä harjoiteltiin puomin kontaktia (puomin alasmeno pöydän päällä) ja saatiin neuvoksi harjoitella siten, että liikun jo ohi ja vapautan erikseen kontaktilta. Tällä kurssillahan opetetaan pelkästään 2on2offina, ja puomihan meillä tulee näillä näkymin pysäytyksellä. A:lle tulee sitten varmaan joku wannabe-juoksari, kun ei varmasti ole kärsivällisyyttä opettaa oikeita juoksareita.

Sitten tehtiin putkea, ja parin esteen kautta putkea. Palkkasin lähinnä namitaskulla, jota Halti sai repiä ensin.


Oli helppoa antaa Haltin irrota, ja mennä itsekseen 2-3- esteet, mutta sitten kun kouluttaja halusi että saatan Haltia, niin ei ollutkaan helppoa, yhden onnistumisen saatiin, ja sillä välin turhautuneen Haltin joka oli ehtinyt näykätä mulle käsivarteen (kerrospukeutumisen alle) kivan mustelman.

Pyryn agility

Teemana oli ansat, ja ainoastaan yhteen ansaan Pyry meni, 11-esteelle kun piti mennä, niin kävikin 3-esteen kautta. Alkuperäiseen ohjaukseen paranneltiin mun ohjausta sen verran, että 6-putkelle tein putkijarrun, jolla Pyry kääntyi suoraan putken suulta A:lle, 9-10-esteiden välille vastakäännös ja toinen samanlainen 10-11-esteiden välille, ja Pyry kääntyi hienosti. Lopputreeni tehtiinkin sitten vaan suoraa rallatusta, kun oli kisat tiedossa.

Halti sai purkaa tauolla alkeisagilitystä jääneitä energioitaan kujakepeillä ja muutaman hyppyesteen päähän juoksemiseen. Halti meinaa mennä vähän kierroksille aina tuon alkeisagilityn jälkeen, joten täytyy antaa sen vähän purkaa paineita aina jälkeenpäin.



KESKIVIIKKO

Haltin alkeistoko

Tehtiin lyhyitä seuraamisia, pujottelua muiden ohitse, paikallaoloharjoituksia, eli paikkamakuuta ja paikkaistumista. Halti on aika pätevä tässä. Lisäksi Haltin lelulla (sellainen muovinen "autonrengas") harjoiteltiin noutoa. Eli leikittiin lelulla, ja hiljakseen piti himmata leikkiä ja kun irroitin niin kehui ja Halti alkoi pikkuhiljaa pitämään pidempään lelua, ja tähän pitäisi sitten lisätä "pidä"käsky. Tehtiin varmaan kaikenlaista muutakin, mutta en muista enää puoliakaan. Halti on kyllä niin ihanan varma, ja ei välitä juurikaan muista ympärillä olevista.

Pyryn kisatokoryhmä ja PRKLE!!

Pyry teki hienosti, tehtiin palkattomanakin muutamat liikkeet, ja ihan täydellistä. Noutoa tein hetsaten. Paitsi sitten lopuksi Pyryn arkkivihollinen Purnu meni ohi omistajansa kanssa turhan läheltä (ei kumpikaan omistajina tajuttu varoa) ja Pyry vapaana, just kun lopetettiin edellinen liike, ja Pyry lähtikin Purnun päälle. Meni hetki että sain Pyryn irti, ja sen jälkeen molemmat oli taas kuin ei mitään olisi tapahtunut. Otettiin naksuttelemalla paikkamakuuta, ja molemmat saatiin rennoiksi ja luottavaisiksi. Kaksi vuotta sittenhän Pyry ja Purnu viimeeksi pääsivät tappelemaan, ja sen jälkeen oltiin tarkkoina pitkään. Nyt taas pitää olla tarkkana.. ehkä taas parin vuoden päästä taas ollaan liian luottavaisia..

Kivat vaan kun seuraavana päivänä oli tokokisat...

TORSTAI

Pyryn Toko-koe Ojangossa, AVO1-tulos surkeilla pisteillä.. tuomarina Pirkko Bellaoui, joka oli tiukka, ja monia muiden saamia tuloksia liikkeistä en oikein ymmärtänyt, ihan tosi reilusti vähensi pisteitä pienistäkin asioista, kuten paikkamakuussa pienestä levottomuudesta useamman pisteen ja seuraamisesta ei kovin moni saanut hyviä pisteitä. Harva sai 10-pistettä mistään.

Silti meidän esitys ei ollut kovin hyvä, joten oli odotettavissa huonot pisteet.

Kehääntulotarkastuksessa tuomarilla oli narttujen juoksutarkastuspaperi kädessä, ja yritti kopeloida Pyryn, mutta Pyry ei suostunut tähän pätkääkään, ja painoi takamuksensa maahan. Monta kertaa yritettiin, mutta ei tullut tulosta. Tuomari meinasi, että olisiko Pyryllä kipuja tai sitten niissä papereissa oli outo haju.  Tuomari antoi kuitenkin mennä paikkamakuuseen. Pyry oli tuon koettelemuksen jälkeen tosi itseään rauhoitteleva, haisteli nenä tiukasti maassa paikkaansa, ja oli vaikea saada siihen kontaktia. Sain sen jotenkuten istumaan sivulle juuri ennen paikkamakuuta, mutta aika työn alla oli. Paikkamakuuseen meni vasta toisella käskyllä maahan, ja tuomarin mukaan Pyry oli puuhaillut kaikenlaista; rapsutellut itseään, haistellut ympäriinsä ja ollut levoton. Luulen että oli paineistunut sen verran tuosta kopelointiyrityksestä, ja siitä johtuen sitten tuli näitä sijaistoimintoja. Ei normaalisti siis hirveästi kapsuttele yms itseään paikkamakuussa. Paikkamakuun päätteeksi istui kyllä yhdellä käskyllä nopeasti. Kun lähdettiin kehästä, niin Pyry tuijotti pitkään tuomaria mennessään. Tarkistin vielä paikkamakuun jälkeen Pyryn paikat ja kopeloin, mutta ei reagoinut mitenkään tällä kertaa. Ja normaalistihan mätsäreissä, näyttelyissä tai muissa toko-kokeissa ei mielestäni ole ollut mitään ongelmaa kopeloinnissa. Noh, varmaan pari vuotta sitten joku imelä mätsärituomari ei ollut saanut kunnolla tarkastettua, kun Pyryn mielestä se oli epäilyttävä.

Muut liikkeet meni ihan, no, ok, vaikka ei tehnyt kyllä siten kuin treeneissä.  Mutta ei olla ehditty treenatakaan, joten ei ihmekkään, että otti häiriötä vähän kaikesta (vieressä oli toisessa kehässä ALO-luokka ja agilitykisat kahdella kentällä samaan aikaan). Kehään tullessa taas tuijotti tuomaria. Noutoon harmittavasti tarvitsi taas kaksi käskyä. Tuomarin mielestä Pyry kyllä kuuli käskyn, mutta ei vaan lähtenyt.

Seuraaminen oli vähän onneton, tuli kyllä mukana, mutta vasta toisen suoran loppupuolella alkoi antamaan katsekontaktia. Tuomarin mukaan seilasi jonkin verran, ja oli hyviä seuraamispätkiä, mutta olisi toivonut innokkaampaa seuraamista.

Estehypyssä Pyry meni istumaan todella sivuun, että ei olisi ollut mahdollista saada sitä varmasti takaisin esteen kautta. Tein pienen vartaloliikkeen kutsuessa ja Pyry tuli oikeaa kautta takaisin. Tuomari vähensi tästä yhden pisteen, ja sanoi että olisi itsekin tehnyt vastaavasti, kun muuten olisi menny liike nollille.

Luoksarissa tuli aika hyvää vauhtia, ja pysähtyi hyvin, mutta tuli hitaammin luokse (pysäytin liian myöhään ja Pyry ehti aika lähelle minua), ja tästä lähti pisteitä, hyvä pysäytys muuten kuulemma.

Tuomari ei kommentoinut liikkeiden välissä ollenkaan, vaan sitten kommentoi pitkästä lopussa. Ihan kiva. Lopuksi liikkuri tuomarin pyynnöstä kopeloi Pyryn, ja ei mitään ongelmaa. Tuomari epäili edelleen jotain outoa hajua, joka vaikutti, mutta sanoi että Pyry meni aika hitaasti maahan jäävässä, että voiko olla jotain jumia. Kävin kuitenkin agilitykisojen puolella ja siellä oli ilmainen lihaskunnon tarkastus, ja se hieroja sanoi, että ei Pyryllä mitään erityisempiä jumeja ole. Ainoastaan niska/kaula-alue oli jäykempi, mikä taas saattaa johtua seuraamisasennosta tai sitten siitä että Haltin riehuessa Pyry joutuu jännittämään enemmän lihaksia siitä kohtaa, varsinkin silloin kun ei itse halua riehua, ja Halti härkkii. Pitäisi siis ohjata Haltin riehuminen näissä tilanteissa muualle, ja myös tehdä venytysliikkeitä Pyryn kaulaan, ja seurauttaa enemmän myös oikealla.

Pyry oli hyvällä fiiliksellä juuri ennen koetta, ja oli innokas, mutta fiilis laski kun piti mennä kehään. Mietin että uskaltaisinko haukuttaa ennen koetta Pyryä. Treeneissä Pyryllä menee siinä vaiheessa ääntely yli, mutta ehkäpä kokeessa se voi nostaa oikeampaan moodiin vireen. Tosin kerran olen ottanut Pyryn autosta treeneihin samalla tavalla kuin agilityssä, ja siitä jäi hirveä älämölö päälle, ja töitä ei tehty senkään vertaa.

Tässä on vielä pisteet osa-alueittain ja kootut selitykset:

Paikalla makaaminen: 7 (2 maahan-käskyä + levoton)
Seuraaminen taluttimetta: 7,5 (seilailua, hyvä pätkiä)
Maahanmeno seuraamisen yhteydessä: 8 (meni hitaasti maahan, tuomari epäili sen vuoksi jumeja, taisi tulla seuraamiseen viiveellä)
Luoksetulo: 8 (hyvä vauhti alussa, hyvä pysäytys, mutta loppumatka tuli hitaammin)
Seisominen seuraamisen yhteydessä: 10 (hyvä seisominen, ja hyvä seuruu - Pyry alkoi vähän piristymään)
Noutaminen: 7 (2 käskyä noutoon, olisi voinut tulla takaisin nopeammin)
Kauko-ohjaus: 8 (hidas maahanmeno)
Estehyppy: 9 (Pyry hyppäsi vähän sivuun esteestä, joten jouduin antamaan pienen vartaloavun, että tuli hypyn kautta)
Kokonaisvaikutus: 8 (tuomarin mukaan olisi tarvinut olla energisempi - noh, jos olisi ollut energisempi, niin olisi tehnyt kaikki liikkeet todella hyvin)

Kokonaispisteet: 160, AVO1

Seuraavaa koetta varten muistetaan sitten treenatakin jossain välissä.. yritetään päästä siis kesäkuun lopussa kokeeseen vielä.

Halti sai olla kotona Janin seurana..

PERJANTAI

Pyryn agikisat, molemmat koirat olivat mukana.. Pyry oli ihan innoissaan kun tajusi että ollaan taas KKS:n hallilla, on hiffannut että siellä tehdään agilityä. Meillä oli tuomarina Pertti Siimes, mutta radat oli suunnitellut italialainen tuomari Sandra Deidda. Radat olivat mielenkiintoisia, ja hieman erilaisia kuin suomalaiset radat, ja todella pitkiä, molemmat radat olivat reilusti yli 180 m.

Eka rata (20-este on heti 19-esteen jälkeen ja 13-este on takaakierto):


Oli mielenkiintoinen rata. Epäilin kepeille vientiä, mutta se meni hienosti. Putkiin meni vauhdilla. 13-hyppy piti siis olla takaakierto, ja Pyry tulikin mun takaa ja meinasi hypätä suoraan, mutta kilttinä koirana huomasi tekevänsä väärin, ja käppäili toiselta puolelta kuin ohjasin takaakiertoon. Tästä ei tullut kieltoa tai mitään. Puomin alasmenokontaktin Pyry hyppäsi yli, ja jäin tuijottamaan sitä, ja unohdin ohjata, joten tuli 18-esteestä ohi, ja tuli HYL.

Toka rata:


Toka rata menikin sitten puhtaasti läpi, vähän itsellä oli ajoitusongelmia, ja huomasin ennen meidän rataa, että en ollut tajunnut viimeistä estettä, enkä ollut miettinyt ohjauksia siihen.

Muuten siis meni hyvin, kepit meni varmalla vauhdilla (ei hitaasti, mutta ei täysiä), joihinkin kohtiin sain vauhtiakin, mutta putket hidasti jonkin verran, kun Pyry ei mene normaalisti vauhdilla putkiin. Keinulla meni molemmilla kerroilla hyvin, eikä hidastanut erityisesti. Mutta muistin siis itse treenityylillä innostaa keinulle. Ohjasin puomin vasemmalta puolelta, ja räpiköin 20-22 esteet ihan vaan juoksemalla läpi, ja tuli 0-rata, mutta ikävä kyllä pitkältä radalta tuli sekunti yliaikaa ja 2. sija. Sekunnin päässä siis oli taas Luva ja Sert.. Torstaina mennään Orimattilaan kisaamaan, mutta ulkokisoista en odota kovin kummoisia.


SUNNUNTAIKUVIA













SUNNUNTAI

Sunnuntaina Pernilla Tallbergin tokovalmennus.

 Ensin tehtiin Haltin kanssa ihan vaan peruskäännöstä vasemmalle, hain siis vinkkejä vasemmalle kääntymiseen. Sain hyvin ohjeita, etten auttaisi niin paljon Haltia vaan antaisin sille enemmän vastuuta. Eli nami käteen, ja käsi kiinni jalkaan sopivalle korkeudelle (ettei koiran tarvitse pomppia vasten) ja annoin Haltin tulla sivulle. Sitten tein pienin askelin siirtymistä ympyrässä, ja Haltin piti asettua oikealle paikalle sivulle. Hyvin auttoi, tätä pitää siis jatkaa. Halti oli vähän turhautunut, ja pomppi jonkin verran mua vasten, kun olisi pitänyt tehdä jotain vauhdikkaampaa eikä tiennyt mitä tehdä, niin pari kertaa lähti huitelemaan ympäri kenttää. Jouduin pitämään pannasta kiinni sen aikaa, kun ei tehty Haltin kanssa mitään.

Lopuksi ohjeita leikkimiseen, eli esim. luoksetuloon palkkaus lelulle, ja vauhdikkaampiin liikkeisiin ensin. Tehtiin luoksetulo siten, että Pernilla piti Haltista kiinni ja heitin lelun vapautussanan jälkeen (kun oli juossut tarpeeksi lähelle). Halti tosin tällä kertaa ei lähtenyt pitkään leikkimään, ehkä paineistui kun käyttäydyin eri tavalla koulutuksessa kuin normaalisti treeneissä.

Lounastauolla kävin vaihtamassa koiria.

Pyryn kanssa tehtiin aluksi siis ohjattua noutoa, joka on meille ihan uusi liike, mutta ajankohtainen, koska kesällä aloitetaan voittajan treenaaminen. Yllättävän helposti se menikin. Käytiin laittamassa ohjatut noutokapulat paikoilleen, ja käytiin näyttämässä sitä haettavaa kapulaa, ja koira käännetään ohjaajaa kohti, ja näytetään käsimerkillä suunta, ja käsketään hakemaan, hyvin lähti aina hakemaan oikeaan suuntaan. Ja kun oli hakenut ensimmäisen, niin sitten haetutettiin toinen kapula (Voittajassa on enää 2 kpl ohjattuja kapuloita 3:n sijaan). Sitten voi tehdä välillä siten, että heitän kapulat yksitellen oikealle ja vasemmalle, ja hetsaan haettavalle kapulalle, käännän koiran, ja lähetän. Jees, tästä jatketaan. Pitänee hankkia ohjatun noudon kapulat kotiinkin..

Tehtiin myös kaukokäskyjä ja siis seisominen mukaan ottamalla. Olihan vaikeaa. Pyryhän noita on tehnyt mutta ei ilmeisesti tarpeeksi tarkasti. Heti kun vähänkin takajalka liikkui, niin saatiin tehdä aina vaan uudelleen. Itselle oli vaikea osata siirtää omaa kättäni siten, että Pyryn jalat ei liiku ollenkaan, varsinkin seisomisesta istumiseen. Seisomisesta maahanmenossa myös pienestä liikkui takajalat, ja sain olla tarkka. Parhaiten varmaan meni maasta seisominen. Pitää olla myös tarkka, että kun koira nousee seisomaan, että se seisoo hyvässä asennossa, jotta sen on helppoa laskeutua muihin asentoihin. Tämä joudutaan jälleen ottamaan aivan alusta, että saan varmasti sen varman liikkeen ettei jalat liiku. Ja itse on oltava vähän koiran sivussa, jotta varmasti näen myös takajalkojen liikkeen, etten palkkaa väärästä asiasta (edestä koiraa liikuttamalla ei näe takaosan pieniä liikkeitä). Pernillan mielestä Pyry todennäköisesti oppii tuon todella nopeasti, kun se ei ole häslä, vaan suht. rauhallinen liikkeissään.

Sain hyvin ohjeita muiden treeneistä ruutuun (ruutua oikeaa kohtaa takaosassa käydään näyttämässä/taputtamassa kohtaa koiralle ja palkataan koira ruudussa), tunnarissa on hyvä ensin piilottaa oma tunnari, ja pitää omaa lähellä korkeaa kasaa muita tunnarikapuloita, ja sitten lopulta hajoittaa kasaa, ja piilottaa tunnarikapulaa kasaankin. Mutta aina paljon muita hajustamattomia tunnarikapuloita jo alusta asti mukana. Tästä on varmaan vuosi että näitä viimeeksi ollaan treenattu, mutta otetaan kohta taas ohjelmistoon. Katsotaan miten Pyry muistaa.

Sori, kuvat on vähän sekai



Pyryn hetsaus ohjatulle noudolle
Pyry osaa "seiso" käskyn
"Maahan"

Silittämisen tuska..

Haltin "Sivulle"








Haltin kanssa leikkimistä

Ja sitten päästään päivittämään tulevaa viikkoa!

torstai 7. toukokuuta 2015

Haltin alkeistoko ja Pyryn kisatoko

Meillä on peräjälkeen Haltin alkeistoko klo 18-19 ja Pyryn kisatokoryhmä klo 19-20. Pyryä en ole ottanut autoon odottamaan, kun se huutaa siellä. Nyt otin, ja jätin auton vähän kauemmas kentästä, ettei häiritse alkeistokoilijoita. Sinne se jäi huutamaan, mutta ilmeisesti lopetti kuitenkin jossain vaiheessa. Treenikaveri kyllä sanoi, että se Pyry piti jotain ääntä kuitenkin  ennen meidän alkeistokon loppumista. Tätä autossa odottamistahan pitäisi oikeasti ajan kanssa harjoitella.

Haltin alkeistoko

Seuraaminen, sivulletulo

Seuraa nätisti, mulla on käsi tällä hetkellä vatsan päällä ja vähän heilutan sitä. Tästä yritetään lisätä käden liikettä normaalimmaksi. Sivulletuloon vielä annan vartaloavun tai joskus käsiavun, näitäkin pitäisi alkaa häivyttää. Halti tulee sivulle edestä kiepsauttamalla, koska on kompaktimpi, ja tekee sen helposti. Kurssilla opetetaan muille takakautta kiertämällä. Pyryhän tekee sivulle tulon kiertämällä takakautta.

Maahanmeno

Harjoiteltiin maahanmenoa paikaltaan, ja palkkasin maahan jalkojen väliin ennen kuin Halti ehti nousta, ja sitten vähän liikkeestä maahanmenoa. Tosi nopeasti hiffasi että tätä tehdään nyt.

Liikkeestä istuminen ja maahanmeno

Tehtiin merkkikartioiden avulla ensin seuraaminen, ja seuraavien merkkikartioiden välillä istuminen liikkeestä. Ekalla kerralla meni maahan (kun oltiin just harjoiteltu maahan menoa), mutta korjauksen ja seuraavilla kerroilla istui aika nätisti liikkeestä. Autoin kyllä kädellä.

Odottaminen

Harjoiteltiin ringissä odottamista, Haltin kanssa tehtiin se paikkamakuuna. Liikuin Haltin sivuilla, ja kiersin Haltia ja palkkasin ja kehuin runsaasti. On se pätevä, kouluttajakin sanoi, että Halti malttaa todella hyvin olla paikallaan.

Estehyppy

Estehyppyä yhdellä laudalla. Tässä harjoiteltiin taas sitä paikallaoloa, ja palkattiin kun koira odotti esteen takana. Mä kävin palkkaamassa useamman kerran Haltia. Ja sitten kerran suoraan sivulle käsiavulla ja kerran ihan vaan suoraan hypyn jälkeinen palkkaus. Hienosti meni.

Luoksetulo

Luoksetulo tehtiin ilman liinaa ja palkkasin itsestäni ohi namilla. Tuli kovaaaaa vauhtia, kun lihapullaa oli tarjolla. Tähän ei otettu odottamista vielä, vaan kouluttaja piti Haltin valjaista kiinni.

Leikkiminen

Unohdin ottaa lelut mukaan autosta, mutta löysin keppejä taas kentältä, joilla leikittiin aina treenikertojen välissä. Hienosti se leikkii (kunhan vaan Halti ei odota ruokaa mistään tekemisestä), sellainen ärripurri se kyllä on. Kuulostaa ihan Enduropyörältä :D

Tasapainoilu heiluvalla penkillä

Kentän laidalla on vähän huonossa kunnossa oleva pitkä penkki, josta keskituki on irronnut, eli se on vähän heiluva ja tärisevä tällä hetkellä. Se olikin aivan loistava treenille, Palkkasin Haltia sen penkin päällä kulkemisesta ja pyörimisestä, ja sitten loppuajan se tarjosi kokoajan penkillä taitelua....

Pyryn kisatoko

Pyry oli aika hyvässä moodissa ja jaksoi keskittyä pitkänkin treenin (ehkä liian pitkän silti). Kentällä oli kanssa yksi porokoiranpentu Vaisto, joka vei varsinkin alussa hyvin paljon Pyryn huomiota, kun se piti ääntä. Teki aina kyllä vauhdilla liikkeet, mutta heti liikkeen jälkeen tarkisti että oliko pennulla kaikki hyvin. Muutaman kerran sai olla aika tiukkana, että Pyry keskittyi seuraavan asian tekemiseen. Esim. ekan kerran kaukokäskyt kun tehtiin, niin Pyry ulisi sen kokoajan.....

Palkattomuus

Lyhyt seuraaminen, kaukokäskyt, liikkeestä seisominen ja liikkeestä maahanmeno sekä estehyppy ja lopussa palkka. Tosi hyvin teki.

Jäävät

Liikkeestä seisomisessa meinasi jostain syystä kävellä perässä jonkin aikaa, sanoinko jotenkin epäselvästi käskyn? Tätä pysähtymistä pitää kuitenkin sitten vahvistaa. Hyvin kuitenkin erotteli maahanmenon ja seisomisen.

Nouto

Hetsasin kapulalle, leikittiin ja vedettiin kapulaa, ja pannasta pitäen heitin muutaman kerran kapulaa. Pyry meni laukalla kapulalle, mutta ravasi takaisin. Kuitenkin ihan innokkaasti, ja toi mun mielestä tosi hyvään paikkaan kapulan. Jonkun kerran palkkasin ennen sivulle tuloakin.


Tätä pitää tehdä paljon enemmän ennen koetta.

Luoksetulon pysäytys

Lyhyellä matkalla pysähtyi, mutta pitkällä matkalla ekalla kerralla ravasi vielä pysäytyskäskyn jälkeen, tarvitsi toisen käskyn. Tokan kerran kun tehtiin, niin pysähtyi heti, ja tuli vauhdilla. Lisäksi tein suoraan sivullekutsun. Tähän myös treenausta ja vahvistamista.

Seuraaminen

Seuraamiset oli hyviä ja innokkaita kuten aina, paitsi lopussa ja pennun äännellessä täyskäännökset oli vaikeita. Saatiin kuitenkin yksi hyvä tiukka käännös mistä pääsin palkkaamaan.

Estehyppy

Hypyssä alussa meni hyvin, palkkasin esteen takaa, ja välillä takaisin sivulle tullessa. Kerran Pyry hyppäsi esteen taakse ja takaisin samantien, mutta annoin uudestaan hyppykäskyn ja palkkasin kun istui taakse.

Paikkamakuu

Oli nätisti hiljaa (tosin meinasi ennakoida maahanmenoa), ainoastaan kun Vaisto-pentu tuli kävelyltä käväisemään kentän reunalla ihan viime minuuteilla niin Pyry alkoi vinkumaan kuulemma kovaäänisesti. Itse siis olin piilossa. Takaisin sivulle nousu oli tosi nopea.

Motivaatio

Oli hieno motivaatio ja vire jälleen kerran, kunhan tuon saisi kokeisiinkin joskus. Taitaa olla mahdottomuus omalla jännitysmomentilla.

Saatiin siis rajoittamattomasta toko-kokeesta koepaikka helatorstaille, eli viikon päähän. Tässä pitäisi sitten ehtiä sitä häiriötä treenaamaan muun treenin lisäksi. Noh, Pyryhän osaa, kunhan vaan saan itseni rauhalliseksi ja varmaksi ja Pyryn lämmiteltyä oikein. Kokeessa on kaksi kehää, ja molemmissa suoritetaan samanaikaisesti, ja lisäksi vieressä on agilitykisat myöskin. Katsotaan onko siitä liikaa häiriötä, vai sopivasti.

keskiviikko 29. huhtikuuta 2015

Haltin alkeistoko 2. kerta

Haltin kanssa tänään taas alkeistokossa. Vähän oli sateinen ilma, mutta siitä selvittiin.

Alussa tehtiin lämmittelyksi sitä, että koira pujotteli jalkojen välistä itse kävellen eteenpäin. Haltin kanssa sain harvennettua palkkausta jo pariksi askeleeksi. Tuon harjoituksen aikana yksi islanninlammaskoira, joka muutenkin on aika reagoiva ja kiihkeä, kävi toisen koiran kimppuun, ja siinä meni hetki että saivat sen irti. Itse tietty rähinän kuultuani automaattisesti otin Haltista tiukempaa kiinni, kun Pyryllähän on tapana sinkoutua tappelun suuntaan ja alkaa huutamaan. Halti ei edes tajunnut että siellä oli menossa tappelu, vaan keskittyi täysin minuun.

Tehtiin perusasentoharjoituksia, ja sain neuvoksi vähentää käsiapua, ja sain sitä vähän vähennettyäkin. Tehtiin seuraamisharjoituksia, että pienen seuraamispätkän jälkeen piti istuttaa koira ja kehua + palkata ja sitten lyhyt seuraaminen ja palkkaaminen kun teki oikein hyvin. Näissä harjoituksissa panostettiin oikein paljon kehumiseen. Vielä tehtiin sitä, että kaikki ympyrässä teki seuraamista pari askelta kerrallaan ympyrän sisäänpäin, eli kaikki lähentyivät toisiaan ja lopuksi kaikki juoksivat koiriensa kanssa takaisin kauemmas palkkaamaan koiriaan.

Lopuksi tehtiin ensin estehypyn ylimenemistä (tai koirien totuttamista esteeseen), oli yksi lauta. Haltin kanssahan eipä juuri mitään hyppimisiä olla tehty, mutta eipä tuo pari kertaa tokotreeneissä paljoa haittaa. Ja tämän jälkeen tehtiin vielä kartioiden luona seurauttamista. Ensin suora ja vasemmalle kääntyminen ja hetken päästä perusasentoon. Sitten vasemmalle kääntyminen ja kartioiden pujottelu.  Ja oli vielä koirakkokujan läpi kulkeminen ja koira ei käskyn alla. Oli ihan kivasti muutama tauko. Halti oli jälleen hienosti keskittynyt kaikkeen mitä tehtiin, ja hyvin chillaili kun ei tehty mitään. Vähän jossain välissä tuli ärrää, kun Halti halusi enemmän äksöniä.

Treenien loppupuolella löytyi keppi, jolla Haltin kanssa leikittiin, pitkään sen kanssa sai kyllä vetää. On se metka koiranpentu. Onneksi ei tarvi aina olla lelut mukana, kun luonnonantimet käy.

Loppuviikosta ei enää treenatakkaan mitään. Sunnuntaina on Pyryn agikisat, ja Halti varmaan tulee mukaan. Sitten ensiviikolla alkaakin Haltin pentuagility ja Pyryn Mannerin eka tän kesän agivalmennus.

keskiviikko 15. huhtikuuta 2015

Tokokoira Halti

Tänään oli Haltin ensimmäinen alkeistokokurssin kerta. Vähän oli jännää, kun oli kaksi ryhmää samaan aikaan (toinen oli arkitottis) ja paljon vieraita koiria kentällä. Hetken Halti ihmetteli niitä, mutta sitten ottikin jo täysin minuun kontaktia kun hommiin alettiin.

On se vaan aika pätevä pikkukoira, kouluttajakin sanoi Halti kivan täpäkäksi.



Aluksi tehtiin kerran muiden koirakoiden ohi pujottelemista, Haltin siis lähinnä namin avulla ja palkkailin suurinpiirtein joka toisen koiran jälkeen. Hyvin jaksoi keskittyä. Sitten tehtiinkin palkkausharjoituksia, eli koirat pujotteli jalkojen alta, ja itse piti saada palkattua oikeasta kohdasta jotta koira pujotteli oikein.

Sitten tehtiin maahanmenoharjoituksia ja Halti osasi hienosti vaan seisoa, mutta sitten tajusin käyttää apuna käsimerkkiä kun ollaan treenattu paljon näyttelyseisomista, niin sitten alkoi toimimaan ja sitten Halti menikin kokoajan helposti maahan. Ja meni ihan sivulta maahan, eikä vain edessä (ei hirveästi olla tätä treenattu). Seuraavaksi harjoiteltiin maahanmenoa liikkeestä, ensin itse kääntymällä eteen ja käskemällä maahan, ja lopulta Haltin kanssa sain tehtyä suoraan sivulta maahanmenoja. Seuraavaksi saatiinkin tehdä siten, että maahanmenon jälkeen kävelin askeleen eteenpäin ja sitten takaisin palkkaamaan. Ja tässä kohtaa piti olla tarkkana että palkka ei ole valmiiksi kädessä, vaan kaivan palkan vasta sitten kun olen palannut koiran luo. Nopeasti Halti oppi ihan kuin oltaisiin tehty näitä vaikka kuinka paljon.

Lopuksi tehtiin vielä muiden koirakoiden ohi pujottelu ja Halti oli yhtä pätevä edelleen, vaikka aika paljon oltiin tehty ja paljon oli häiriötä. Neuvoksi sain, että kun Halti osaa kuitenkin jo aika hyvin, niin itse voisin suoristaa selkäni ja kävellä normaalisti eikä Haltiin päin kumartuneena (mutta kun Halti on niin pieni, ja paljon vieraita koiria jne) Viimeiseksi tehtiin sitten luoksetulo ja Halti tuli nopeasti. Sen jälkeen leikittiin Haltin löytämällä kepillä jonkin aikaa. Saatiin neuvoksi luoksetulosta että että palkka ei pitäisi tulla edestä, vaan heilauttaa kättä vähän taaksepäin, jotta liike jatkuu eteenpäin, ja koira ei ala hidastaa aikaisessa vaiheessa ennen luoksetuloa.

Kotiläksyksi saatiin sitten maahanmenon harjoittelua ja varmaan seuraamisharjoittelua. Pitäisi nyt yrittää ainakin useampana päivänä tehdä Haltin kanssa erikseen näitä (meinaa vaan päivät loppua kesken). Lisäksi sain vinkkejä seuraamisen kehittämiseen, Eli tällä hetkellä Halti seuraa vielä paljon namia, ja olen saanut nostettua käden vatsan kohdalle, ja Halti seuraa jo hyvin (katsomatta namiin). Saatiin neuvo treenata lelulla. Eli ensin hetsaan Haltia lelulla ja riehun sen kanssa, sitten lelu kainaloon, seurautan hetken, ja jatkan leikkiä tai tiputan lelun kainalosta maahan, jolloin palkka tulee ainakin oikeaan kohtaan.

Oli kivaa, ja oli varmasti Haltillakin jännää. Hirveästi energiaa sillä kyllä on. Pidetiin onneksi usein taukoja, ja huomasi kyllä että vähän jännitystä oli, kun aina ravisti itseään poispäin lähtiessä. Johtui ilmeisesti siitä koirapaljoudesta sekä siitä että ne muutama levoton koira haukkui paljon. Muuten ei kyllä huomannut mitään muuta jännitystä Haltissa, kovasti oli mukana tekemässä kaikkea.

Innostuin taas näistä treeneistä, ja Mustin ja Mirrin verkkokaupasta tilasin kaikkea kivaa sälää. Kaiken lisäksi tänään oli palkkapäivä. Tilasin lisäksi autoon mittatilaus-koiraveräjän Kulkukoirasta. Tili tuli, tili meni. :D