Näytetään tekstit, joissa on tunniste Lappiagi. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Lappiagi. Näytä kaikki tekstit

keskiviikko 1. marraskuuta 2017

Agitreenejä..

Viikonloppuna käytiin lauantaina Haltin kanssa kahdestaan lappalaiskoirien omatoimitreeneissä ja tehtiin lähinnä suoraa luukutusta, ja kepeille umpi- ja avokulmia.  Rimat 55 cm. Pyry oli Janin mukana Myrskylässä. Ei meinannut vaan onnistua aluksi tämä järjestely, kun Halti oli lähdössä Janin kanssa ja Pyry oli jäämässä mun kanssa...

Sunnuntaina käytiin Ruukin hallissa kaverin kanssa treenaamassa, kun olin alennuksella vuorot. Tehtiin taas sellaista suoraa luukutusta vähän pidemmällä radalla, ja opettelin sitten pitkän suoran jälkeen kääntämistä. Lisäksi tehtiin muutaman kerran kepit ja puomille vedätystä, persjättöä puomin jälkeen, ja muuten palkkailin paljon. A-estettä tehtiin myös ihan vaan perusylityksiä ja naksuttelua hyvästä osumasta (ilman kehikon yläosaa). Rimat 50 cm.

Viikonlopun treeneissä Haltilla pidin aika lyhyenä treenit, kun tuli kaksi päivää putkeen treeniä.

Pyryn kanssa tehtiin sitten hallissa myös vähän tokoliikkeitä, jotta Pyry pääsi tekemään jotain. Vielä haluan pitää sen levossa agilitystä sen selän vuoksi, ainakin niin pitkään, että saan sen käytettyä hierojalla ensin. Pyry oli niin onnesta soikeena kun pääsi hommiin, ja teki kyllä niin innokkaasti kaikkia liikkeitä, että jo vähän harkitsin tokon jatkamista. Etenkin seuraaminen on sillä kuin varkain kehkeytynyt tiiviiksi, innokkaaksi ja tosi hyväpaikkaiseksi. Tälleen sitä tokoa pitäisikin treenata näköjään; kotona ihan pikkupalasia n. 5 minuutin nopeissa pätkissä, ja vain hyvässä vireessä, ja vähemmän välittää mistään pilkunviilaamisesta tai mahdollisesta ääntelystä. Onnistuisko joskus tällainen minulta jos tokoa joskus alan taas oikeasti harrastamaan?

Tiistaina meillä oli viikkotreenit, ja ihan kiva treeni, pääsin kokeilemaan Haltin kanssa monenmoisia ohjauksia. Mukana oli myös lainakoira russeli Udo, joka oli kanssa ihan hirveän innoissaan että pääsi pitkästä aikaa aksailemaan. Yleensä kova vetämään eteenpäin lämmittelylenkilläkin, mutta nyt vaan topakasti käveli (tai pomppi) kuin paraskin tokokoira mun vierellä innoissaan.

Rimat oli Udolla 25 cm ja Haltilla varmaan sekalaisesti 50-60 cm. 

Udon kanssa eka veto meni kerralla aika hienosti, paitsi 10-putken väärään päähän, kun en uskaltanut irrota 8-esteeltä tarpeeksi 9-esteelle. Tein ennen 3-estettä persjätön, 3-esteen jälkeen valssin. Ja 6-esteellä pakkovalssin.

Seuraavilla kerroilla harjoiteltiin 3-esteelle päällejuoksua (toimi hyvin), ja sylkkäriä, mutta sylkkäri oli liian vaikea Udon kanssa. Kepeillä Udo pari kertaa jätti vikan keppivälin tekemättä, mutta kun rauhassa pysyin vierellä, niin malttoi tehdä loppuun. Harjoiteltiin 6-esteelle myös saksalaista, ekalla kerralla livahti persjätöstä jonnekin pois näkyvistä, mutta meni kuitenkin oikein, ja tokalla kerralla muistin ottaa kunnolla takaakiertoon lähetyksen jälkeen kontaktin Udoon, niin onnistui hyvin. Ja hyvin sivuttaisirtosi myös 8-esteelle, että oikein yllätyin. Tosi kiva treenata pitkästä aikaa, ja meni yllättävän hyvin tauon jälkeen.

Haltin kanssa tein 3-esteelle ensin päällejuoksun ja tein jarrun 3-esteelle, jotta sain kääntymään 4-esteelle, toimi hyvin. Harjoiteltiin myös valssilla ja sylkkärillä. Valssi mulla oli hitaampi ohjaus, ja sylkkäri toimi, mutta mun mielestä tuli enemmän kaarrosta kuin päällejuoksussa.

Ekalla kerralla en tajunnut tehdä putkijarrua 5-esteelle , joten veti aika pitkälle putkesta. Sitten kun muistin tehdä jarrun, niin tuli hyvin, ja tuli kerrankin "roger that-haukut" putkessa. Pakkovalssilla ja saksalaisella toimi hyvin ja vauhtia oli. Sain myös hyvin tarvittaessa irrottua kepeiltä putkelle jos halusin.  Lisäksi tehtiin keppien avokulmia 5-putkelta lähettäen. Kerran meni väärään väliin, muuten oikein. Tosi pätevä.

Pyry joutui olemaan mukana autossa, ja olisi kyllä hirmu mielellään lähtenyt treenaamaan. Sai nyt sentään lämmittely- ja jäähdyttelylenkeillä paljon nakkia.

Haltin kanssa kisaamaan lauantaina, tässä välissä pidetään nyt sitten nää kolme päivää täysin vapaata agista, ja jää lappalaiskoiratreenit nyt kolmelta viikolta eteenpäin pois, kun on muuta.






tiistai 24. lokakuuta 2017

Viikonlopun treenit ja kisat

Lauantaina käytiin lappalaiskoirien agitreeneissä,

 ja Haltin kanssa treenattiin radan lisäksi A-esteen kontaktia kehikon yläosalla ja ilman (tosi hyvät) ja muurin toivoin myös radalle, että tulee treenattua sitä. Radan muistamisessa rataantutustumisessa mulla oli taas ongelma, kun mentiin sama kohta monta kertaa, mutta selvisin sitten lopulta hyvin. Ehkä välillä ihan hyviä nää muistipelit, etenkin kun radassa ohjauksissa ei ole niin paljoa muistettavaa.

Lisäksi treenattiin sitten myös keinua ja puomia, ja keppien jälkeistä valssia ja persjättöä ja puolen vaihtoa ennen keppejä. Tosi hyvät treenit. Ekalla kierroksella Halti taas liukasteli tosi paljon, kuivasin enempi tokalle kierrokselle sen tassuja, ja se ei sitten enää silleen liukastellut, eli joko auttoi, tai sitten Halti alkoi löytämään itse tuntumaa ja tottumaan alustaan. Harmillisen liukas kyllä muuten toi alusta. Rimat Haltilla 55-60 cm.


Sunnuntain agikisat Sipoossa

Kerrankin oli maksien radat heti aamusta, joutui oikein heräämään aikaisin. Itse kyllä olin ehkä paremmassa terässä nyt aamulla, kun ei ole koko päivää aikaa odottaa ja miettiä ratoja. Tosin muuten kyllä inhoan vapaapäivänä aikaisin heräämistä.

Pyry sai jäädä kotiin lepäämään ja Halti oli vain mukana. Oli muuten niin rentouttavaa liikkua Haltin kanssa, kun se käyttäytyy niin nätisti, ei välitä muista vastaantulevista koirista tai ihmisistä eikä jumita pissoissa niin kuin Pyry. Kyllä Pyrykin ohittaa nätisti yleensä kisapaikoilla muut koirat, mutta sen kanssa pitää olla kuitenkin kokoajan tarkkana ja ennakoida, jos se näyttää noteeraavan jotenkin enemmän jonkun koiran. Ja siis jos on juoksutuoksuja, niin sehän on tosi rasittava, kun se etsii hajuja, se etsii narttuja, ja kiihkoilee uroksille, jos ne on liian provosoivia. Mutta nyt oli niin ihanan rauhallista ja levollista Haltin kanssa, ja itse olin tosi hyvällä fiiliksellä.

Halti oli ekalle radalle odotellessa tosi hyvässä kontaktissa minuun, ja normaali. Jotain outoa oli viime kisoissa Kotkassa, koska se ei normaalisti siten käyttäydy, että keskittyminen herpaantuisi. Mutta ehkä siellä oli joku tosi vahva juoksuhaju, että Haltikin reagoi.

Tuomarina oli Tóth Ágnes, ja olipa tehnyt kivat radat. Rimat oli varmaan 60 cm enintään, en huomannut taaskaan katsoa tarkemmin.


Oli useampi kohta joissa olin epävarma. 2-Putkeen lähettäminen vastaavassa kohtaa aiemmissa kisoissa veti puomille. 5-putkelta kepeille vähän jännitti, kun 8-este oli niin lähellä ja oli tosi vähän tilaa juosta kepeille. Ja vähän olin kahden vaiheilla 7-8-esteiden ohjauksessa. Tarkoitus oli tehdä siis vastaanotto 7-esteelle ja persjättö 8-esteelle ja siitä vaan ns. niisto.  Vähän mietin, että jos olisin antanut Haltin mennä uloimman siivekkeen kautta. 11-12-esteillä piti olla tarkka, ja 15-16-esteille suunnittelin valssin.

2-putkeen lähettäminen meni tosi hyvin, ja hyvin ehdin vaihtaa persjätöllä puolen ennen keinua. 4-esteelle valssi ja juoksin suoraan kepeille ottaen vastakädellä (tai ainakin se oli tarkoitus jos siltä ei näyttänyt), ja ehdin hyvin vastaanottamaan kepeille. 8-esteellä mulla tuli sitten ajatuskatkos ja unohdin radan, eli miten se este piti suorittaa. En tehnyt persjättöä siihen, ja Halti kielsi esteen (en ole varma tuliko kieltovirhettä). Sain Haltin kuitenkin oikealta puolelta hypyn yli, ja jatkettiin. Puomilla hyvä 2on2off, ehkä vähän hidas. Hyvin ehdin valssiin 11-12-esteiden väliin ja Haltilla tuli tosi hyvä linja. Sitten mulle tuli 13-esteeltä eteenpäin joku hirveä kiire mukamas, ja menin tekemään 15-16-väliin persjätön sen harjoitellun valssin sijaan, ja eihän se Halti sillä kääntynyt, ja tuli pituuden sivupystykeppien välistä, ja siitä taisi tulla HYL. Olisikohan ollut vaan parempi olla vaihtamatta puolta, koska kiirehän ei olisi ollut... mutta loppu hyvin, ja tosi kivalta radalta tuntui, vaikka itse töppäilin parissa kohtaa.

Sitten lähdettiinkin kävelylenkille ratojen välillä, ja takaisin tullessa Halti alkoi nuolemaan ja nakertamaan oikeaa etujalkaa, lähinnä päällipuolta. Useamman kerran pysähtyi tekemään sitä ja pari kertaa yritin katsoa, että jäikö sinne jotain kiinni enkä löytänyt mitään. Halti alkoi pysähtymään ja  kääntämään rannetta siten, että anturapuoli oli ylöspäin, ja sitten piti taas katsoa, ja sain kipureaktion (alkoi vinkumaan) kun kävin läpi varpaita. Vein Haltin autoon ja yritin väännellä ja käännellä ja sain vinkaisun taas. Pyysin tuttua eläintenhoitajaa samoista kisoista katsomaan tassua, ja hän sai oikean etutassun "etu"varpaasta kipureaktion siitä päälipuolelta ja kävelyttäessä liike oli epäpuhdasta.  Eli toinen rata oli joka tapauksessa peruttava, ja lähdettävä kotiin. Mä olin ihan epätoivoinen, että nytkö mulla on kaksi koiraa kohta sairaslomalla ja kipulääkekuurilla. Hetki meni vielä kisapaikalla, ja sitten lähdettiin itseasiassa äidin synttäreille Kotkaan suoraan, joten Halti sai levätä vajaa parisen tuntia autossa. 

Äidin luona ei tullut enää mitään kipureaktiota, ja Halti liikkui ihan fine. Pidin Haltia kuitenkin vähän enempi levossa, mutta en saanut enää mitään kipureaktiota sunnuntai-illalla enkä maanantaina vaikka kuinka vääntelin varpaita. Ja Halti on ollut ihan normaali. Päätin kuitenkin pitää levossa, eikä mennä viikkotreeneihin. Varmaan lauantaina mennään lappalaiskoiratreeneihin, jos ei mitään ihmeempää tässä tapahdu eikä mitään oireilua näy.



sunnuntai 1. lokakuuta 2017

Uusia tuulia

Uusi kausi ja uudet kujeet. Tälleen lokakuun alusta muuttuu moni asia, ja tulee uusia tuulia. Agilityn viikkotreenit on siis tiistaisin (jee päästään Rambo the staffin ja Sarin kanssa samaan ryhmään taas).

Olen ilmoittautunut mukaan lappalaiskoirien omatoimiagitreeneihin, joihin jaan vuoron, eli n. joka toinen lauantai klo 15-17 käydään Espoossa Sporttikoirahallilla treenaamassa lappalaiskoiraseurassa (eilen oli ensimmäinen kerta). Tämän vuoksi on myös hyvä, että perjantaisin ei ole enää treenejä. Tulee olemaan kiva seurata muita lappalaiskoiria, ja saan vähän vertaistukea, sekä pääsen nyt talvikaudella säännöllisesti omatoimitreenaamaan. 

Tarkoitus olisi siis 1 krt/viikko ohjatut treenit, 2 krt/kuukausi omatoimitreenit, n. 1 valmennus ja 1-2 kisat/kuukausi. Katsotaan miten saadaan nämä kaikki sujumaan. Mulla on parisen Timo Rannikon valmennusta Ruukissa, mikä on ihan hyvä, niin silloin pääsee treenaamaan vähän isommassa hallissa, jotta tulee vähän kisamittaistakin tehtyä. Keväälle olen hakenut A-Kotkien seuran valmennusryhmään, jota vetää Taija Mäkelä. Tätä odotan erittäin paljon, ja toivon tietty että pääsen mukaan. Olisin toivonut tietty että olisi isossa hallissa nämäkin treenit, koska pienessä hallissa treenit on vähän vaillinaiset, mutta olen ollut Taijan treeneissä pienemmälläkin kentällä ja ne oli kyllä tosi hyvät treenit myös.

Lisäksi kävin tuossa keväällä agilityn koetoimitsijakurssin ja tein harjoittelut oman seuran kisoissa + KSSK:lla nyt syksyllä, joten taidan tässä lähiaikoina saada myös koetoimitsijakortin, ja pääsen tekemään kisatalkoissa vähän muita hommia.

Olen kevään ja kesän kouluttanut kerta viikkoon Loviisassa, ja nyt se ryhmä loppui. Lokakuusta lähtien koulutan sitten kerran kuukaudessa LSK:lla Ruukissa, ja vakituisesti myös nyt Agi-Kotkilla, n. joka toinen viikko. Katsotaan miten se alkaa rullaamaan noin niin kuin aikataulullisesti.

Pyry pitäisi käyttää vielä mittaustilaisuudessa, ja tähtään Kotkan mittaustilaisuuteen 12.11.2017. 



Lappiagi

Lappalaiskoirien omatoimitreeneissä eilen oikeastaan tutustuttiin paikkaan. Siellä selkeästi juoksunarttujakin käy treenaamassa, ja molemmat pojat jumitti pissoissa koko alkulenkin ajan. Treeneissä Halti jäi pari kertaa imppaamaan maata ihanan tuoksun perässä, mutta sain sen heräämään ja tekemään hommia. Rimat oli ensin 50 cm ja sitten vielä alemmat, en viitsinyt hirveästi tehdä sen kanssa, kun oli kuitenkin viikon sisään ollut kahdet seuranmestaruuskisat ja perjantaina viikkotreenit.

Kuitenkin Haltin kanssa tehtiin jotain vauhtipätkää (Halti irtoili mun huonon ohjauksen johdosta vähän joka puolelle, ja sitten leieröintiä kepeillä ja A-estettä ja puomia. A-esteelle nyt pitää taas alkaa tekemään kunnon treeniä. Se on jäänyt taas pienemmälle huomiolle. Mulla on 1 treenipaikka, mutta sain jakaa sen Pyryn ja Haltin kanssa, eli tein lyhyemmät pätkät molempien kanssa. Pyry itseasiassa teki tosi hienosti, tosin senkin kanssa ohjasin tosi huonosti, joten se joutui korjailemaan paljon mun ohjauksia. Ei ihan toimi pari päivää treenejä putkeen mulla. Pyryn sain pidettyä hyvin fokuksessa, eikä se kuin ehkä kerran pienesti haistanut mattoa. Matto oli vähän liukas tekonurmimatto, molemmat koirat liukastui ainakin kerran siinä pienesti. Onneksi on pieni hallin puolikas, joten ei tule hirveitä nopeuksia koirille, jolloin olisi vaarallisempaa. Tarkoitus on näissä treeneissä tehdä sellaista motivaatiotreeniä ja vahvistaa esteosaamista.

Jees, mutta tästä lähtee!