Näytetään tekstit, joissa on tunniste Lammaspaimennus. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Lammaspaimennus. Näytä kaikki tekstit

torstai 31. elokuuta 2017

Paimentamassa tiistaina

Tiistaina käytiin vielä Vantaalla paimentamassa lampaita, puolitin Haltin ja Pyryn kanssa yhden ajan. Piti alunperin ottaa vain Halti, mutta Pyry alkoi pitää sen verran meteliä kun tultiin paikan päälle, että päätin sitten puolittaa. Taisi tajuta että missä ollaan.

Lyhyesti, oli eri kouluttaja ja vähän eri kriteerit kuin edellisellä. Molemmilla kouluttajilla kyllä hyviä huomioita. Molemmat koirat oli aika paljon rauhallisempia, mutta kerran pääsivät liikaa ajattamaan yhtä lammasta (erillisillä kerroilla tietenkin). Pyryllä meni oikeasti liiaksi jahtaamiseksi, mutta se jätti myös sen hyvin, kun tulin vähän vastaan.

Pyryllä oli taas alussa liikaa voimaa, ja loppua kohti kun joutui olemaan taas hyvin tiukka, niin antoi kontrollin mulle, eikä tehnyt loppuun asti yhtä intensiivisesti töitä kuin aiemmin. 

 Alla Pyry:



Haltin kanssa otettiin myös heti ilman liinaa, ettei vedä liikaa kierroksia liinan vuoksi. Lähti hyvin innokkaasti ja käytti voimaa hyvin. Vähän teki mieli myös syödä lampaanpapanoitakin. Halti tasapainotteli aika hyvin lampailla, mutta kuulemma kun itse epäröin, niin se näkyi heti Haltissa. Kouluttaja sanoi, että Haltin tekemisessä näkyy ajatusta paljon enemmän, ja se pyrkii pitämään lauman koossa hyvin. Kuulemma yksi harmaa lammas oli lähtenyt kaikilta muilta edellisiltä treenaajilta karkuun, mutta Halti piti sen tosi pienillä eleillä laumassa kokoajan ja sai pidettyä lauman kasassa. Eli pätevä pikkukoira se on.. harjoitusta ja itseluottamusta tarvitsee vaan ohjaaja ja koira.

Alla Halti:




Kouluttajan sanoin, molemmat osaavat käyttää voimaa, ja Pyry käyttää liikaakin. Kouluttajan sanoin ero noissa koirissa on se, että jos mä esim. kaatuisin, niin Pyry jatkaisi vaan lampaiden kanssa itsenäisesti välittämättä musta vähääkään ja Halti tulisi hädissään katsomaan, että mitä mulle kävi. Halti siis lukee ja kuuntelee mua tosi paljon, ja Pyrylle on yksi hailee se ihminen siellä lampaiden seassa.. ja Halti lukee myös lampaita paljon enemmän.


lauantai 26. elokuuta 2017

Lammaspaimennusta..

Käytiin keskiviikkona taas paimentelemassa lampaita molempien koirien kanssa Vantaalla. Kuvia ei ole, mutta kuvailuja löytyy..

Molempien kanssa käytiin kaksi kertaa lampailla, ja molempien kanssa isossa aitauksessa. 

Ekalla kierroksella mä taas pidin Pyryä liian tiukassa kontrollissa (kun sille joutuu heti aluksi varmistamaan ettei sillä mee kuppi nurin), mutta tokalla kerralla oli ihan mahtava. Molemmilla kerroilla oli vapaana (ekalla kerralla alussa vähän aikaa liinassa varmuuden vuoksi). Etenkin tokalla kerralla piti hyvin laumaa koossa, kävi hyvin tarmokkaasti itsenäisesti hakemassa kauempaa laumasta irtoilevat lampaat takaisin laumaan. Mun piti osata olla vaan puuttumatta, ja antaa Pyryn hoitaa tilanteet. Ainoastaan kun Pyry toi laumaan lampaat, niin piti jarruttaa sitä jonkin verran paimensauvalla, ettei liian voimalla tuo loppuun asti. Kerran yksi irronnut lammas jäi aidan viereen jumittamaan, ja Pyry ei oikein tiennyt miten se saa sen liikkeelle siitä, yritti työntää monella tavalla, ja sai sen irti vasta siinä vaiheessa kun toin lauman lähemmäs lammasta. 

Aika kovaa tahtia saa Pyryn kanssa lauman liikuttamisessa pitää, jotta Pyry katsoo, että sen kannattaa hommia tehdä. Mutta kun se tekee hommia, niin on se vaan hieno ja toimii niin itsenäisesti. Ja tosiaan toimii parhaiten, kun mä en ole puuttumassa sen hommiin ja se saa hoitaa itse. Oli erittäin hienoa ja innokasta menoa. Kouluttajakin kehui Pyryn paimennusta.

Haltin kanssa aloitettiin myös siten, että kouluttaja oli varmuuden vuoksi liinan päässä, ja mä lampailla. Halti oli TODELLA innokas, sillä on taas sellaista virtaa, että kouluttajakin vähän yllättyi liinan päässä.. Aika nopeasti Haltiltakin otettiin liina irti. Vähän hirvitti, kun se on niin innokas, mutta hyvä siitä tuli. Aluksi meinasi liian innokkaasti liikuttaa lampaita, mutta saatiin siihenkin tasapainoa. Jonkin verran joutui kieltämään ettei ole lampaiden takapuolessa kiinni, kun siellä tuoksui niin hyvältä, mutta papanoita ei syönyt juurikaan. Haltilla oli kokoajan kiinnostus lampaisiin ja Halti myös haki karanneita lampaita tosi pätevästi takaisin laumaan. Hyvin innokkaasti taas, mutta siitä se tasapaino lähteekin. Tokalla kerralla tehtiin sitten jo tasapainokuljetuksen alkeita, Halti kuuntelee hyvin ohjeita, ja luonnostaan vaihtaa ohjauksen mukaan puolta. Halti siis kuunteli hyvin myös kouluttajan ohjeita. Lopussa alkoi rankasta ajatustyöstä johtuen väsymään, ja alkoi vähän vastustamaan ohjeita haukkumalla, mutta jatkoi vielä pyynnöstä. Kouluttaja tykkäsi myös Haltista

Mun pitää vaan nyt opetella vähän enemmän lukemaan koiraa ja lampaita, ja oppia liikkumaan alta pois paremmin ja opetella sitä tasapainokuljetusta. Lisäksi pitää osata antaa koiran tehdä hommat, eikä yrittää rajoittaa liikaa. Vaistomaisesti tulee vaan kielto kun lähtevät irtoilevan lampaan perään, vaikka niinhän kuuluu tehdäkin.  

Molemmat koirat oli aivan mahtavia ja tekivät tosi hienosti hommia. Pyry ottaa vaan painetta enemmän ihmisestä, kun Halti ei ota.  Pyry myös tekee töitä mieluummin itsenäisemmin, ja Halti ottaa paremmin ohjeita vastaan. Molemmat ovat syttyneet aika hyvin hommaan, ja olivat erittäin innokkaita ja keskittyneitä. Mutta ihan upeeta, mahtavaa. Mä otin 5 kerran paimennuskortin, joten 3 paimennusta pitäisi tälle vuodelle yrittää ottaa. Ensi viikolla tiistaina mennään Haltin kanssa yhteen paimennukseen.

keskiviikko 17. toukokuuta 2017

Paimennusta, kisavalmennusta ja ratasuunnittelua viime viikolla

Paimennus

Viime viikon maanantaina käytiin paimentamassa Vantaan Seutulassa lampaita muiden porokoirien kanssa. Oli muuten eri kivaa. Haltin kanssa tehtiin sellaisessa pienessä aitauksessa sytyttelyä ja Halti söi niin paljon lampaankakkaa, että jouduin vähentämään sen iltaruokaa. Osittain varmaan söi senkin takia, että vähän jännitti, mutta kyllä se selkeästi oli aivan fiiliksissä kaikista herkkupaloista mitä löysi. Saatiin kyllä sitten lopulta tarpeeksi hyvä vire lampaisiinkin keskittymiseen, ja sillä samalla jatketaan seuraavan kerran jos vaikka lähiaikoina käytäisiin uudelleen.

Pyry taas oli aivan mahtava. Oltiin heti aluksi isossa aitauksessa. Sanoin kouluttajalle, että Pyry menee liian kiihkeäksi liian helposti ja se pitäisi saada katkaistua heti alussa ja siihen tarvin kouluttajan apua, koska itse en osaa keskeyttää tarpeeksi tiukasti. Heti ekan ryntäyksen kohdalla kouluttaja löi paimensauvalla lampaiden ja Pyryn väliin, ja siitähän Pyry tuli taas heti tolkkuihinsa. Sen pystyi lähes heti sen jälkeen päästämään liinasta vapaaksi, ja sehän paimensi tosi hyvin. Välillä tosin mulkoili kouluttajan suuntaan ja välillä oli vähän hämmentynyt, että mitä se saa tehdä, mutta muuten kuljetti tosi hyvin lampaita, kuunteli minua tosi hyvin, jäi käskystä hyvin odottamaan jos mun tarvi ehtiä lampaiden eteen, ja kiersi monta kertaa lampaat oikeaan suuntaan. Tokalla kerralla erityisesti oli tosi hyvässä "tilassa" kokoajan tarkkaavaisena ja mukana.

Treeneissähän oli myös juoksuinen narttu, joten se toi omat haasteensa joillekin. Halti ei kyllä huomannut ollenkaan, ja Pyry huomasi kyllä ennen aitaukseen menoa, mutta aitauksessa ei muistanut ollenkaan enää juoksuja. No, kerran kävi nuolemassa jotain pissakohtaa, ja olis halunnut lopettaa paimennushommat. Itsellä oli toki ongelmia pysyä lampaiden kanssa samassa tahdissa kun Pyry paimensi niin tiukasti välillä. Kouluttaja sanoi, että tykkäsi Pyrystä paljon, ja on aika hauska koira. Mitä lie sekin tarkoittaa :)

Olis kyllä kiva esim. kerran kuussa käydä paimentelemassa, etenkin kun paikka on paljon lähempänä kuin muut paikat.

Tiistain kisavalmennus

Viime viikon tiistaina alkoi Ruukissa Strömforsin hallilla Haltin kanssa Kisaamisen tehovalmennus, joka järjestetään 6 viikon ajan. Etukäteen piti täyttää esitietokysely, ja vastattiin moniin erilaisiin kysymyksiin tavoitteista ja osaamisesta. Tämän ekan kerrankin jälkeen tuli etätehtävä, jossa mietitään valmistautumista kisoihin. Tykkäsin valmentajasta paljon. 

Ekan kerran tein rataa siten kuin olin suunnitellut, ja sitten harjoiteltiin pari kertaa keppien suoritusta siten, että leieröin A-esteen (aluksi palkka edessä ja sitten ilman palkkaa) ja otin ns. pakkovalssilla vastaan 13-putkelle ja sitten tehtiin koko rata uudelleen tämä ohjaus mielessä. Sitten (liian lyhyen) tauon jälkeen tehtiin sama rata, mutta piti tehdä eri ohjaukset mahdollisimman moneen kohtaan. Ennen A-estettä olevalta hypyltä Halti irtosi lähele olevalle suoralle putkelle, kun ei jaksanut enää kääntyä, mutta muten meni ihan ok. A-esteellä joka kerta hyppäsi liian ylhäältä (osui silti kontaktille), ja en taaskaan ollut muistanut ottaa sitä kehikon yläosaa mukaan.  Treenasin sitten loppuviikostakin A-estettä Haltin kanssa, ja joka prkleen kerta otti sen kontaktin tosi hyvin.

Perjantaina Ratasuunnittelukurssilla

Perjantaina oli Haminassa Ratasuunnittelukurssi. Tosin ei ollut mitenkään järkevää, kun lähdin suoraan töistä, ja unohdin syödä ennen lähtöä, joten kurssin jälkeen puol ysiltä olin jo ylitöiden jäljiltä aivan kuollut. Koulutus oli tosi mielenkiintoinen, ja täytyy sanoa, että jokaisen agikouluttajan tulisi käydä tuollaisella kurssilla. Käytiin läpi millaisia ratoja voidaan tehdä, mitkä ovat vaaranpaikkoja, mitä pitää ottaa huomioon erilaisten ohjaaja- ja koiratyyppien osalta ja tehtiin ohjeiden mukaisia ratapiirroksia, joita sitten analysoitiin. Aiheeseen liittyen tästä saisi pidemmänkin koulutuksen, mutta ideaa sain tästäkin. Kyllähän esim. koulutusohjaajakurssilla näitä vastaavia juttuja on käyty läpi, nyt ehkä yksityiskohtaisemmin.

Lisäksi vielä talkoilin sunnuntaina oman seuran kisoissa (ja viikonlopun molempina päivinä vierailin oman äidin ja isän äidin luona)  ja siinä oli sitten turhan kiireisen viikon loppu lopulta.


maanantai 22. elokuuta 2016

Lammapaimennus la 13.8.2016

Osallistuin Pyryn ja Haltin kanssa Haltin kasvattajan Sysiväikeen lammaspaimennuspäivään. Oli ihan järjettömän surkea ilma, satoi vettä koko päivän ja tuuli ihan hirveästi. Onneksi olin varustautunut saappaisiin ja sadevaatteisiin, joten ei tuntunut missään (paitsi kun satoi päin naamaa).

Haltin odotin kiljuvan, että "apua apua, täällä on hirviöitä", mutta Halti käyttäytyikin varsin järkevästi. Kovasti Haltia etenkin ekalla paimennuskierroksella jännitti, se pystyi hyvin toimimaan, ja osasi ottaa aina etäisyyttä kun jännitti liikaa. Hyvin paljon oli kiinnostunut, ja löysi ihanaa lampaankakkaakin aina matkan varrelta. Välillä teki sellaisia pomppuhaukkuja, kun kokeili miten lampaat reagoi.

Tokalla kierroksella Halti olikin päässyt aika hyvin eroon jännityksestä, ja piti silmällä herkeämättä lampaita Se teki pomppuhaukkuja ehkä kerran tai pari, ja muuten keskittyi, mitä ilmeisimmin paimentamiseen. Halti useamman kerran pyrki itse pysäyttämään lampaat edestä, itse en vaan tajunnut. Lopulta kun itsekin olin kartalla, niin useamman kerran käännettiin lampaiden suuntaa ja Halti paimensi aika läheltäkin. Oli se jännää. Ja tosi hienoa tietää että Haltilta oikeasti löytyy järkeä, ja silti se on kuulolla, vaikka lähellä on noinkin jännä juttu kuin lampaat.

kuva: Kennel Sysiväikeen
kuva: Kennel Sysiväikeen
Pyryä en meinannut ottaa lampaille, kun edellisenä päivänä se vinkaisi pari kertaa pahasti nivusten seudun kivusta johtuen, mutta koska se lauantaina ennen lähtöä riehui ja juoksi Haltin kanssa, niin sai luvan mennä lampaille (Pyryhän ei tee mitään jos se on vähänkin kipeä).

Pyryhän on aiemminkin ollut lampailla ja poroillakin, ja suurin ongelmahan sillä on se tormuuttaminen, eli epävarmuuttaan yrittää käyttää liikaa voimaa paimennuksessa. Koska Pyryn reaktiot tiedettiin, niin aika nopeasti sain ohjeet, että sitä nyt vaan kielletään lampaisiin kohdistuvista ryntäyksistä. Minuahan se ei kuuntele, mutta kun kouluttaja otti esiin sauvan, niin alkoi Pyrykin kuuntelemaan paremmin, ja se teki ihan kivasti töitä ja käänsi lampaiden suuntaa yms. Ihan pätevä koira, ja kuulemma siitä voisi saadakin ihan paimennuskoiran. Tokalla kierroksella Pyryllä sitten meni ihan yli, Halti huusi autossa ja Pyry halusi vaan autolle, eikä keskittynyt juuri ollenkaan lampaisiin, vaan huusi aidan toiselle puolelle. Kuulemma Pyrynkin saisi vaan treenaamalla kestämään noita häiriöitä.

Pyry ja lampaat, kuva: Kennel Sysiväikeen

Oli kiva nähdä Haltin kaikki sisarukset, etenkin Haltin veli Ärjä oli hienoa nähdä. Ärjä oli aika paljon sosiaalisempi ihmisiä kohtaan kuin Halti, vähän isompi ja ehkä vähän kevyempi. Nähtiin myös hienosti kun lammaspaimennusta enemmän harrastanut Haltin sisko Heksu kävi hakemassa lampaat laitumelta ja myös vei päivän lopuksi ne laitumelle, omistajan avustuksella tietty. 

Halti ja lampaat, kuva: Kennel Sysiväikeen