sunnuntai 14. helmikuuta 2016

Halti Timo Rannikon agivalmennuksessa

Vähänkö jännitti että miten menee, kun rata tuntui olevan tosi vaikea mulle ja Haltille. Ja sain ratapiirroksen tosi myöhään, kun jostain syystä alkuperäinen ratapiirros ei ollut löytänyt mun sähköpostiin.

Rimat Haltilla oli 45 cm.



2-esteelle pakkovalssi, ja Halti meni hienosti. Mulle tuli noottia, että käsi ensin valmiuteen, sitten vasta kutsu, ettei koira mene mun käden liikkeestä puomille. 3-4-esteiden välille takaaleikkaus, joka toimi tosi hyvin, Haltin kanssa kannattaa näitä takaaleikkauksia viljellä. Keinun eteen oli laitettu este, jotta Halti ei mene sinne vahingossakaan, ja näin ei tullut edes houkutusta mennä sinne, ja rauhassa sain ohjata reilusti 15-estettä kohti ja törkätä Halti 14-esteelle matkalla.

Ongelmallisin kohta oli 9-putkelta tulo, koska en meinannut ehtiä 10-esteen lähelle, jolloin Halti kävi ottamassa A-esteen kontaktin. Ongelma hävisi kun itse ehdin ajoissa 10-esteelle ja siitä sitten 11-este ulkokautta (itse sekosin ainakin 10 kertaa ja unohdin mitä siinä piti tehdä). Kun koiran ohjasi ulkokautta 10-esteellä, niin koira näki parhaiten putken siitä suunnasta, eikä ollenkaan A-estettä Sama ongelma kuitenkin tuli 13-putkelle mennessä, että jos mun linja oli vähänkään väärä, niin Halti meni A-esteelle. Sitä treenattiin, mutta mun mielestä siitä ei saatu hyvää suoritusta kuin kerran. 15-esteelle piti ehtiä pakkovalssiin kun koira tulee putkesta, ja vaikka sähläsin 16-20-kohdan, niin hienosti 17-esteen pyörityksellä, 18-esteen ulkokautta ohjaamalla, sokkarilla 19-esteelle sain Halti takaaleikkauksella 20-esteelle ja vielä keppejä kohti. Vähän se oli hieno ohjaus vaikka itse olin vähän kuutamolla.

Timon mielestä Halti jaksaa tosi hyvin, ja vaikka pienellä tauolla näyttää kieli roikkuvan ja että se on ihan väsynyt, niin heti kun hommat alkaa, niin se on täysillä menossa. Palkkauksesta sain noottia, tai siis se on hyvä että vaikka menee pieleen, niin muistan palkata, mutta kannattaa taas vahvistaa sitä estehakuisuutta sillä että palkkaan aina esteen jälkeen, eikä siinä vaiheessa kun Halti katsoo ylös minuun. Eli jos menee pieleen, niin otetaan heti joku este mistä saan palkattua eteenpäin esteen suorittamisesta. Näin saadaan vielä enemmän estehakuisuutta, vaikka Timonkin mielestä Haltilla on jo tämä hyvällä mallilla. Tätä olen itsekin joillekin koulutettavilleni sanonut, mutta itse en näköjään aina noudata......

Vielä Timo sanoi, että vaikka siitä tulee estehakuisempi, ja jos siltä näyttää lähtevän lapasesta ja lähtee vetämään omaa rataa, niin sitten siinä vaiheessa voi palkata vähän lähemmäs välillä, niin tulee tasapainoa. Olin kyllä sitä mieltä, että ei kyllä yhtään haittaa jos porokoiralta lähtee lapasesta :D Ja kyllä se Timo vinkkasi että Haltia voi alkaa varovaisesti myös haukuttamaan, ja jotta ei mee ihan pipariksi, niin tehdään helppoja pätkiä haukuttamisen jälkeen.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti