keskiviikko 19. elokuuta 2015

Mannerin agivalmennus


Kaksi rataa, aloitettiin mustilla numeroilla ja toisella rundilla tehtiin valkoisilla.  Pyry oli tällä kertaa mukana, ja oltiin viimeisessä ryhmässä joka alkoi seiskan jälkeen, joten tosi lämmin ei enää ollut onneksi. Pyryllähän on takana aika pitkä tauko + eilen käytiin ekoissa treeneissä pitkästä aikaa, joten saattoi vaikuttaa että Pyry himmaili joissain kohdissa.


Ekalle radalle lähdin Pyryn kanssa aika samaan aikaan, että sain sille vauhtia, puomin päässä oli jotain toisten treenaajien namien hajuja, kun Pyry unohtui sinne haistelemaan. Lähti vähän laiskasti saksalaiseen 4-esteelle melkein joka kerta, kumpa saisi jotenkin Pyryn lähtemään rivakammin. Itsellä varmaan pitää olla tosi terävä liike. Useamman kerran saksalaisessa peruutin taas askeleen taaksepäin, kun pitäisi mennä sivusuuntaan. Sitä sai harjoitella.

Ekalla kerralla 7-esteelle jäi ohjaus lyhyeksi, vaikka rytmitys oli hyvä valssille, niin Pyry pysähtyi juuri ennen hyppyä, loput kerrat muistin ohjata loppuun asti ja rytmittää joka tapauksessa. 8-putken jälkeen 10-esteelle asti sai hakea oikeaa rytmiä, mutta paras oli, että lähdin putkelta asti Pyryn kanssa juoksemaan 12-esteen saksalaiseen, niin sain Pyrylle hyvän vauhdin. Se ei oikein putkilta lähde vauhdilla, kun on hankaluuksia suorittaa putkea. Pitää siis joka ikinen kerta lähteä juoksemaan Pyryn kanssa ihan putken suulta täysiä, että saa kunnon vauhdin. Loppu olikin joka kerta tosi sujuva, eli 11-14-esteet oli tosi kiva tapa päättää rata kun sai tehtyä persjätön ja 13-este rytmityksellä käännös.

Saksalaisia harjoiteltiin taas useamman kerran, että alkoi sujumaan. Paremmin ilmeisesti tehtiin 12-esteellä saksalainen, kun taas 4-esteellä jäin liikaa odottelemaan.

Toka rata oli kivempi ja helpompi meille, paitsi että vähän meni pieleen koko lopputreenit meidän osalta. Ennen meidän vuoroa alkoi jostain kuulumaan pauketta, jonka Pyry oletti ampumiseksi, ja en saanut sitä pois autosta. :/ Lopulta sain sen autosta naksuttelemalla palkan ottamista, ja sain sen kentän laitoja haistelemaan. Kentältä pois Pyry ei suostunut pidemmälle, mutta sain siihen kentän viereen penkkien luo. Aika saavutus. Ei ihan sama reaktio kuin kunnon ampumisella, mutta ahdistunut se kyllä oli tilanteesta.

Kokeiltiin silti meidän vuorolla tehdä rataa, ja Pyry kyllä meni ja paljon kovempaa, mutta luulen että se johtui siitä että se turvautui minuun, ja ei voinut jäädä kovin kauas minusta, joten juoksi tehokkaasti mukana. Pussin kohdalle laitettiin meille hyppyeste, kun Pyry joka kerta meinaa sotkeentua LSK:n pussiin tuolla kentällä (ei ongelmaa muilla pusseilla). Agilitymielentilaa Pyryllä ei kuitenkaan ollut, vaan oli selkeästi vähän ahdistunut. Sain tehtyä meidän ohjauskuviotkin lopulta oikein. Lähinnä 3-esteelle tein saksalaisen (takaakierto - päällejuoksu - persjättö), ja tää oli helppo, koska ei tarvinut kulkea eteen esteeltä vaan kokonaan sivusuuntaan. Lopun 9- ja 10-esteistä ei tullut mitään, kun Pyry pysähtyi niille (todennäköisesti ei ollut ihan ajatukset esteissä). Sain tehtyä pyörityksellä ne sitten, mutta aikas hitaasti.

Kuten valmentajakin sanoi, Pyrylle tässä ei ollut agilityn oppimismielessä hyötyä, koska se oli väärässä mielentilassa ja vain tuli mukana, eikä tosiaan oppinut mitään. Kuitenkin taas tällaisessa tilanteessa, oppi ehkä toimimaan paineessa ja paukkeessa. Pysyi siis toimintakykyisenä, mikä oli kyllä hienoa ja että tosiaan pystyi jopa ihan agilityä tekemään vaikka vähän ahdisti. Ei välttämättä mitään muuta lajia olisikaan pystynyt tekemään kuin agilityä tässä tilanteessa. Tämä oli siis todella voitto Pyryn pelossa laukausten suhteen. Pyry ei kuitenkaan ole niin herkkä että menisi ihan paniikkiin, tai tulisi pakoreaktiota näissä tilanteissa tai että yhdistäisi esim. agilityä ja pauketta yhteen  myöhemmin.


Putkiongelmaan ratkaisuja

Halusin kysyä Ninalta neuvoja Pyryn "putkiongelmaan". Eli siihen, että Pyry ei kovin kovalla draivilla mene putkeen, eikä tule sieltä poiskaan kovin vauhdilla. Tämä ongelma näkyy parhaiten esim. radalla jossa on putki ja sen jälkeen kepit. Putki hidastaa vähän liikaa, ja vaikea saada Pyrylle hyvää vauhtia kepeille putkesta. Normaalistihan ongelma monilla on se, että tullaan liian kovaa vauhtia kepeille putkelta (todennäköisesti Haltillakin tulee olemaan tällainen positiivisempi ongelma).

Pyry kuulemma on sen verran raskas ja iso, että sen on fyysisesti muutenkin vaikeampi suorittaa putkea nopeasti, kun se ei pysty taipumaan niin hyvin siellä. Pyry myös suorittaa rataa hyvin "pystypäisesti"/ryhdikkäästi, joten putken suorittaminen voi olla sen vuoksikin vaikeampaa, kun sen pitää mennä matalampana. Joten ratkaisu ei ole siinä että Pyryn saisi menemään putket nopeammin, vaan saisi lähtemään putken suulta vauhdikkaammin seuraavalle esteelle.

Tehdään erikseen aina putkihetsausta, ja radalla tehdään mahdollisimman vähän putkea, koska se syö Pyryn vauhtia

Putkihetsaukseen pari treenivaihtoehtoa:
  • Suoralla tai vähän loivalla putkella hetsataan siten, että namialusta laitetaan kauas, vähintään 10 metrin päähän putken päästä. Hetsataan Pyryä namialustalle, lähetetään putkeen, ja Pyry saa juosta pidemmän matkan namialustalle, jotta saa kiihdytettyä hyvään vauhtiin putken jälkeen.
  • Tehdään samaa, paitsi että palkka juoksee karkuun, esim. apuohjaaja tai itse.
  • Tehdään kilpailutilanne toisen koiran kanssa (Halti), namialusta edessä ja molemmat kiinni, hetsataan, ja vuorotelleen päästetään koirat namialustalle, ja sen jälkeen putken kautta


Japanilainen :D

Valkoisten pallojen radalla 3-esteelle oli useampi ohjausvaihtoehto. Minun saksalainen, mutta myös pakkovalssi ja japanilainen. Olen aina ihmetellyt mikä se japanilainen oikein on (varmaan joku ihan vaikea ohjaus), ja sehän on siis pakkopersjättö! Ja siis mähän oon just tuota viljellyt usein Pyryn kanssa, koska se ei hidasta Pyryä samalla tavalla kuin pakkovalssi, mutta en ole tiennyt että sillä on ihan nimikin... Yksi parhaista ohjauksista, mitä Pyrylle voi tehdä. Eli viedään esteelle kuin pakkovalssissa, mutta valssipyörähdyksen sijaan tehdäänkin selän takaa persjättö/sokkari. Vähänkö mahtavaa, että tämä uusi ohjaus onkin vanha tuttavuus. :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti