sunnuntai 9. syyskuuta 2012

Jälkeä ja agilityä

Keskiviikkona käytiin tekemässä taas jälki Kulloossa, tällä kertaa todella pitkä ihmisjälki, johon kuului niin tieosuutta, metsäjälkeä, muutama kulma ja pari hämäysjälkeä. Ja hienosti meni! Ja Pyrykin oli tosi innoissaan taas kun löytyi ihminen :)

Torstaina meillä oli agilityä, ja tehtiin mun mielestä todella helppo rata, ainakin sellainen minkä mä muistin hyvin. Siellä oli kolme putkea, ja putkiin Pyry meni hienosti, ei ainakaan muistellut aikaisemmasta treenistä mitään negatiivista putkiin liittyen. Aluksi siis pari hyppyä, sitten putkeen uloimmasta päästä, siitä pari hyppyä A-esteelle (kontakti meni tosi hyvin), ja A:lta pari hyppyä putkeen, ja putkesta puomille, puomilta taas putkeen ja putkesta yksi hyppyeste, putki ja sitten vauhdilla kaksi hyppyestettä. Meillä kun on 2 krt x 2krt, niin mentiin viimeiseksi vain kerran, koska silloin tuli 0-rata, ja päätin että jätetään mahdollisimman hyvään mieleen se treeni. Viimeinen rata nimittäin meni aivan täydellisesti.

Ongelmana oli tällä radalla yllättäen puomin laskeva kontaktikohta, koska yritin hidastaa Pyryä ja Pyry alkoi seuraamaan mun kättä, ja hyppäsi pois liian ajoissa. Tässä kokeiltiin muutamaa tilannetta, mutta todennäköisesti paras vaihtoehto oli, että menin laskevalle puominosalle ajoissa/vauhdilla, ja laitoin käsivarren eteen rinnan kohdalle, että se hidastaisi Pyryä, eikä se alkaisi seuraamaan kuitenkaan että onko mun kädessä jotain namia. Se että Pyry alkaa hyppimään mun käden perässä ja seuraa vaan missä nami on, niin se on ollut aikaisemmin pahin ongelma. Silloin Pyry ei todellakaan katso mihin astuu tms, vaan seuraa vaan mun kättä sokeasti. Puomilla olen pyrkinyt tekemään siten että en ole oikeastaan koskaan palkannut puomilla, ehkä joskus kontaktilla. Yksi vaihtoehto olisi että jättäisin puomin päähän sen namin, mutta pelkään että silloinkin se ei enää kiinnittäisi huomiota miten pysyy puomilla, vaan rynnisi namin luokse.

Lisäksi putki - hyppyeste - putki -yhdistelmä lopussa oli itselle aluksi haasteellinen, koska piti pystyä tekemään valssaus toiselle puolelle hyppyestettä, jotta olisin oikealla puolella kun koira menee putkeen ja tulee putkesta. Yllättävän hyvin sen kuitenkin onnistuin tekemään ja ajoissa.

Palkitsin Pyryä muutaman kerran kun se oli mennyt jostain väärin, enkä ollut ehtinyt tietty palkitsemaan aikaisemmin kun oli mennyt hyvin. Pakkohan se on palkita jos joutuu keskeyttämään, koska Pyry ottaa helposti sen ainakin multa negatiivisesti, ja kokee että on tehnyt väärin agilityssä ja sillä menee into. Pyryllä on niin selkeetä, että kaikki kiva tekeminen pitää pysyä kivana, eikä kivasta voi "rankaista" koska Pyry ei ymmärrä siinä vaiheessa että mistä sitä rankaistaan tai jätetään palkitsematta. Varsinkin kun se innoissaan tekee. Mun mielestä silloin kun Pyry on mennyt väärin, niin se on johtunut mun vääränlaisesta ohjauksesta, joten Pyry on voinut mennä mielestään oikein kun se olenkin minä, joka on ohjannut väärin.

Päädyin kyllä siihen että kyllä se menee oikein, jos itse ohjaan oikein ja selkeästi, niin palkkaan sitä kuitenkin. Kouluttaja meinasi että mun ei pitäisi palkata kun tekee väärin, mutta jätän sellaisen palkkaamatta olemisen siihen, kun se tekee selkeästi väärin vaikka mä näyttäisin oikein. En tässä harjoitteluvaiheessa jätä palkkaamatta (tai tosin kyllä pitäisi palkata useammin radan aikana kun tekee oikein), koska en usko että se tässä vaikuttaa siihen että se alkaisi jotain tekemään väärin automaattisesti. Tämä kun ei ole ihan sama kuin esim. toko, jossa helposti voi palkata väärästä asennosta, ja silloin se alkaa tekemään tietyn asennon aina väärin. Ei mun mielestä tehnyt sellaisia virheitä, joita olisi kannattanut jättää palkitsematta.

Muuten meni aika mahtavasti. Pyrin laittamaan jossain vaiheessa radasta kuvan, että millainen tehtiin.

Muoks. tässäpä tämä rata:

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti