Viime vuonna samoihin aikoihin olin Kim Kurkisen (sen vuoden SM-voittajan) valmennuksessa, ja ote valmentamiseen oli aivan erilainen kuin muiden valmentajien, samoin kuin Santunkin. Näiden kouluttajien valmennuksessa ei kyllä ole keskitytty tekniikkaan juurikaan, vaan ennemminkin siihen millä saa sekunteja pois ja aikaa nopeammaksi. Myös tähän siis Santun koulutus keskittyi, koska ohjaustekniikassa ei ollut juurikaan korjattavaa, ja rata oli aika helppo, ja ainoastaan ensimmäisissä 3-esteessä kesti jonkin aikaa.
Rimat 50 cm.
- 1-3-esteiden rytmityksessä ja omassa asenteessa oli tekemistä. Itse kuulemma tein vähän sinne päin ja löysästi ekalla kertaa. Lopulta onnistui kivasti, ja tein saksalaisen 3-esteelle. Tätä toistettiin sen verran monta kertaa että Halti alkoi vetämään mutkia suoriksi, ja 2-esteeltä alkoi sinkoamaan vain lähellä olevaan putkeen. Siinä vaiheessa päätettiin jatkaa eteenpäin.
- Olin opetellut 9-esteen väärin päin, oli muuten helpompi kouluttajan tarkoittamalla tavalla.
- 12-putkella piti muistaa tehdä jarru, ja sitten ihan perusohjauksella 13-esteelle (ei tarvinut vastakättä)
- 16-putkelle myös putkijarru
- 19-esteelle olin kyllä suunnitellut takaakierron, mutta unohdin sen. Ohjasin sen suoraan, enkä edes huomannut että meni väärin, ennen kuin kouluttaja mainitsi.
- Ohjasin A-esteen oikealta puolelta, ja oli aika helppoa, koska Haltilla on aika vahva A-esteen haku, eikä tarvinut jäädä odottelemaan oikean esteen hakemista
- 24-esteelle persjättö, ja 25-esteelle päällejuoksu ja hyvin ehti loppuun.
Sitten palaute, ja mitä treenattiin tämän jälkeen..
Keskittyminen
Ensisijaisesti pitää harjoittaa keskittymistä. Rataahan ei ollut etukäteen saatavilla, mikä aluksi harmitti (jos olisinkin halunnut treenata jotain tiettyä), mutta rata oli helpohko ja suoraviivainen, joten ei se paljoa tarvinut muistamista. Silti olin opetellut yhden kohdan väärinpäin ja yhden suoritin väärin huomaamattani (ei ole kyllä ihan tapaistani tämä viimeinen).
Tämä kielii keskittymisen puutteesta, ja tätä pitää vaan treenata. Mun keskittymisessähän on ollut parantamisen varaa, ja se on ollut tiedossa jo pitkään (jos oikein pitkälle mennään niin jo ala-asteelta asti). Se kevään kisaamisen kurssi auttoi aika paljon siihen, mutta sitähän pitäisi treenata jatkuvasti. Viikkotreeneissä ei saada etukäteen ratapiirrosta, joten se nyt auttaa jonkin verran. Ehkä valmennuksiinkin pitäisi alkaa mennä ilman että katson ratapiirrosta etukäteen. Kisoissahan tämä näkyy jo siinä, että jos rataantutustumisessa on paljon porukkaa, niin en pysty keskittymään ja jos on jotain tuttuja ihmisiä paikalla, niin mun suoritus huononee. Myöskin tietenkin jos rata on vaikea useammassa kohdassa, niin jännitys niistä kohdista huonontaa keskittymistä.
Mä tietty jännitin myös jonkin verran tätä koulutusta, mikä näkyi siinä keskittymisessä ja omassa tekemisessä paljon.
Rohkeus, luottamus, ei varmistelua
Ekan vedon jälkeen kouluttaja sanoi, jotain sinne päin, että tämähän ei ole tokoa, eikä tarvi olla yhtä vakava ja hiljaa kuin tokossa. Yleensähän mä toitotan sitä omille koulutettaville, ja varmasti jännitykseltäni olikin aika jäykkää menoa. Mähän aina jännitän uusia kouluttajia ekalla kertaa. Yritin siinä rentoutua, mutta ei varmaan ihan näkynyt. Lisäksi keskittyminen vie multa tietty aina jonkin verran voimia, että en pysty keskittymään moneen asiaan (liikkuminen, ohjaus, koira).
Mun pitäisi siis saada keskittyminen sen verran hyväksi, että pystyn keskittymään myös täysillä koiraan ohjauksissa. Pitäisi kannustaa Haltia radalla, hetsata ja uskaltaa mennä kovaa. Pyryähän mä hetsaan radalla, mutta Haltin kanssahan se on vähän jäänyt, kun sillä ei samalla tavalla tipu vauhti. Mutta kun tehtiin 5-11- radan pätkä pari kertaa silleen, että kannustin aina vaan enemmän ja liikuin rohkeasti, niin vaikka toistoja oli alla, niin Halti meni aina vaan nopeammin. Jos tätä tekisi aina, niin tulisi reilusti vauhtia lisää meidän tekemiseen.
Siihenhän kouluttaja tarttui myös, että pitäisi luottaa koiraan ja uskaltaa rohkeasti liikkua pelkäämättä virheitä. Esteiltä liikkeelle lähdöt paremmiksi. Esim. kun lähetin 8-esteen takaakiertoon, niin jäin siihen odottamaan että Halti menee sinne taakse, kun heti lähettämisen jälkeen (ennen kuin edes kiertää estettä) pitäisi lähteä rohkeasti liikkumaan seuraaville esteille vedättäen. Ja jos se ottaa jonkun esteen sieltä väärin, niin ei haittaa, kunhan tehdään täysiä. Pitää uskaltaa tehdä virheitä!! Ja ihan mieletön vauhti kun vaan uskaltaa mennä!!
Kouluttaja sanoi, että Halti osaa esteet hyvin, mä osaan ohjata, mutta siitä puuttuu vielä sellaista täysiä menemisen asennetta ja rohkeutta, luottamista ja kannustamista. Tekemiseen tarvitaan siis asennetta ja räväkkyyttä ja iloista koiran kanssa tekemistä.
Muistilistalle jokaiseen seuraavaan treeniin tämä:
- Panosta keskittymiseen rataantutustumisessa, jotta ei tarvi keskittyä enää radalla
- Rohkeasti liikkeellelähdöt ja rohkeaa liikkumista (ei odotella esteiden suorittamista)
- Uskalla tehdä virheitä!
- Kannusta koiraa, jotta se tietää tekevänsä oikein!!
- Lähde tekemään täysillä rataa!!
Tässä onkin sitten muistilistaa treeneihin. Oli vähän henkisesti rankka koulutus, mutta tällaista koulutustahan mä tarvin. Että joku potkii eteenpäin ja sanoo miten asiat on. Erityisesti lapinporokoiran kanssa kisaamiseenhan tarvitaan juuri sitä, millä saadaan seuraava vaihde sisään.
Ilmoittauduin lauantaina Sipooseen kisoihin. Siinähän sitten yritetään täyttää tavoitteita tän valmennuksen perusteella. En vaan tajunnut että kun tarjolla on 4 rataa (Haltin kanssa mennään 1 agirata ja 2 hyppyrataa), ja maksit viimeisenä, niin meidän viimeinen rata loppuu joskus klo 21... ja seuraavana päivänä Sysiväikeen Rally-tokopäivä. Että voi olla aika rankka viikonloppu.... enää ei oikein voi peruakaan osallistumista. Tietty voidaan osallistua vain kahdelle radalle, jos tuntuu kovasti venyvän aikataulu.
Tän jälkeen jäädäänkin sitten muutaman viikon levolle Haltin kanssa aksasta. Katsotaan jos jaksaisi tokojuttuja taas muistella. Pyryllä on ollutkin nyt jo 2 kuukautta taukoa aksasta, toivottavasti päästään palaamaan ensi vuoden alussa siihenkin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti